Celem gry jest poprawne rozpoznanie części mowy (czasownika, rzeczownika, przymiotnika, przysłówka) w podanych zdaniach lub wyrazach. Gracze muszą jak najszybciej zidentyfikować, do której części mowy należy dany wyraz, by zdobyć punkty, unikając jednocześnie "kaboom" (pułapki, która powoduje utratę punktów).
Przygotowanie do gry:
- Potrzebne będą karty z wyrazami lub wyrazy zapisand na patyczkach laryngologicznych. 2 patyczki lub karty mają napis KABOOM.
- Każda karta/ patyczek powinna zawierać jeden wyraz do analizy.
- Karty należy dobrze wymieszać, jeśli uzywamh pstyczków, wkladsmh jd do kubeczka tak, aby nie było widać napisów.
Zasady:
-
Rozpoczęcie gry:
Gracze siadają w okręgu. Pierwszy gracz losuje kartę i odczytuje wyraz. Zadaniem gracza jest określenie, która część mowy. -
Kategorii części mowy:
- Czasownik: wyraz, który wyraża czynność, stan lub zdarzenie (np. "biegać", "śpiewać", "czytać").
- Rzeczownik: wyraz, który nazwę osoby, przedmiotu, zwierzęcia, miejsca, pojęcia (np. "kot", "stół", "miłość").
- Przymiotnik: wyraz, który opisuje cechę lub właściwość rzeczownika (np. "piękny", "wysoki", "szybki").
- Przysłówek: wyraz, który określa czas, miejsce, sposób wykonania czynności (np. "szybko", "tam", "wczoraj").
-
Zasady odpowiedzi:
Gracze muszą odpowiedzieć, do której części mowy należy dany wyraz. Jeśli odpowiedź jest poprawna, gracz zdobywa punkt, kartę lub patyczek zatrzymuje. Jeśli odpowiedź jest błędna, gracz traci punkt, karty lub patyczki wracają do gry. -
Kaboom:
Wśród kart znajduje się również specjalna karta "Kaboom", która jest pułapką. Gdy gracz losuje kartę/ patyczek z napisem "Kaboom", traci wszystkie punkty zdobyte do tej pory. Rozpoczyna grę od nowa. -
Koniec gry:
Gra kończy się, gdy wszystkie karty/patyczki zostaną rozpatrzone. Wygrywa gracz, który zgromadził najwięcej punktów.
Przykład przebiegu gry:
- Gracz losuje kartę i odczytuje wyraz: „biegać”.
- Gracz odpowiada: „czasownik”.
- Jeśli odpowiedź jest poprawna, zdobywa punkt. Jeśli nie, traci punkt.
- Gra toczy się dalej aż do wyczerpania kart.
Dodatkowe zasady:
- Można wprowadzić różne poziomy trudności, np. dodając karty z bardziej skomplikowanymi zdaniami lub wyrazami, które mogą należeć do więcej niż jednej części mowy.
- W wersji drużynowej gracze mogą współpracować, aby rozpoznać wyrazy, a drużyna, która jako pierwsza udzieli prawidłowej odpowiedzi, zdobywa punkt.
Gra w "Kaboom gramatyczne" jest świetnym sposobem na naukę rozpoznawania części mowy, rozwijanie gramatyki oraz szybsze podejmowanie decyzji!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz