środa, 18 marca 2020

Detektyw Pozytywka - pomysł na pracę z lekturą

"Detektyw Pozytywka" - G. Kasdepke jest fantastyczną bazą wyjściową do ciekawych zajęć lekcyjnych, podzczas których wszyscy będą się świetnie bawić.
Na początek przygotowałam PREZENTACJĘ, jako element wyjściowy, a w niej wiadomości o autorze, wystawka jego książek itp. Uczniowie, siedząc w kręgu na dywanie, wypowiadali się swobodnie na temat przecztanej lektury.

Drugim elementem były zadania interaktywne, które wspólnie wykonywaliśmy w klasie na tablicy interaktywnej. Poprzez gry sprawdziłam w jakim stopniu uczniowie zrozumieli treść i ile zapamiętali. Były gry związane z bohaterami i wydarzeniami. Były też ćwiczenia rozszerzajace słownictwo (realista, optymista, pesymista). Nie zabrakło również zadań matematycznych i logicznych. Wszystko umieściłam w prezentacji.
Trzecim elemenem mojego klasowego projektu były kreatywne działania  uczniów i o nich chcę dzisiaj napisać.
Praca z tekstem wcale nie musi być nudna, jeśli połączy się ją z aktywnościami twórczymi, np.-  wyszukiwanie w książce fragmentów opisujących detektywa i jego biuro, aby z uzyskanych informacji stworzyć własny dokument pracy, wpisując najważniejsze informacje o Pozytywce. Zadaniem kolejnym było wg tego opisu narysować portret bohatera oraz wykonać makietę jego biura. Tego typu działania dzieciaki uwielbiają. Powstały cudne prace.

Biuro Pozytywki cieszyło się popularnścią wyłącznie u sąsiadów i dzieci z sąsiedztwa, dlatego detektyw nie należał do ludzi zamożnych. Zastanawialiśmy się wspólnie, dlaczego nikt nie wie o tak wspaniałym detektywie? W tym momencie wysunęła się propozycja reklamy. Obejrzeliśmy różne rodzaje reklam: telewizyjne, radiowe, w gazecie, na plakatach, broszury, ulotki itd. Stworzyliśmy mapy mysli (co powinna zawierać reklama ?)   Rodzaje reklam wypisałam na oddzielnych kartkach.
Klasa podzieliła się na trzyosobowe zespoły ( uczniowie sami się dobierali). Każdy zespół wylosował rodzaj reklamy, którą miał się zająć. W ten oto sposób powstały różnorodne agencje reklamowe.  Ja byłam menedżerem Pozytywki i miałam za zadanie kupić najlepszą reklamę. Uczniowie przystąpili do wykonania zadania.
Wow! Co też się działo. Dziecięce mózgi rozgrzane były do czerwoności. Wszyscy się spieszyli. Zadanie trzeba było wykonać w określonym czasie - 45 minut. Jako pomoc wykorzystałam czasomierz z platformy: https://www.classroomscreen.com/
Na następnej godzinie lekcyjnej odbyła się prezentacja reklam.
Kolejny dzień pracy z lekturą, to następne wyzwanie dla zespołów. Trzeba było przedstawić przygodę bohatera w postaci komiksu lub animacji z wykorzystaniem wybranych narzędzi web 02. Uczniowie wybierali różne narzędzia, np.:https://www.toonytool.com/, niektórzy tworzyli w zwykłym Paicie, a inni w Scratchu.  Tym razem pracowali indywidualnie. Każdy (kto nie pracował w Scratchu) swoją pracę musiał zapisać w folderze i umieścić na klasowym padlecie. Nie trudno się domyslić, że były to zajęcia łączone - ed. polonistyczna i informatyczna oraz, że odbywały się w pracowni komputerowej.
Po powroce do naszej sali pracowaliśmy już w zespołach. Tym razem nasza klasa przekształcona została w redakcję gazety. Zadaniem uczniów było zredagować notatkę prasową do wylosowanego zdarzenia z książki.  Pracowali przez 45 minut. Na następnej godzinie czytaliśmy głośno nasze notatki i rozmawialiśmy na ten temat. Wskazywalismy mocne strony i słabe takiej notatki. Wyłpyawliśmy błędy i poprawialismy je wspólnie. Ot, takie wspólne uczenie się.

Kolejny dzień, to następne wyzwanie. Ty razem uczniowie wcielili się w rolę reporterów i mieli za zadanie przeprowadzić wywiad z dwoma detektywami: Pozytywką i Martwiakiem. Pracowali w zespołach dwuosobowych. Zadanie nie było łatwe,  bowiem odpowiedzi na ich pytania  musiały znajdować się w książce.

Ostatnim etapem pracy z lekturą był temat " Zostań detektywem". Uczniowie rozwiązywali zagadki ułozone przez  nauczyciela, następnie w zespołach trzyosobowych układali zagadki dla swoich kolegów. Potem prezentowali je przed klasą. Wszyscy próbowaliśmy odgadnąć.

Nikt nie zachęci dzieci do czytania, jeśli praca z lekturą będzie nudna, czyli będzie opierała się na schematach: test z letury, wypełnij kartę pracy, narysuj, napisz.... Praca z lekturą będzie ciekawa, jeśli pozwolimy dzieciom na pełną działalność twórczą i nie będzie stresujaca, bowiem stres hamuje proces twórczy. Warto o tym pamiętać.

2 komentarze: