Umiejętności społeczne to nic innego jak nasza codzienna „instrukcja obsługi świata”. Dzięki nim dzieci potrafią dogadać się z rówieśnikami, radzić sobie w trudnych sytuacjach i budować relacje oparte na szacunku. To ważne, bo szkoła to nie tylko lekcje, ale przede wszystkim wspólnota – a w niej trzeba umieć mówić o swoich potrzebach, słuchać innych i szukać kompromisu.
Kiedyś dzieci ćwiczyły te umiejętności naturalnie – grając w klasy, podchody czy „w dwa ognie”. Wspólne zabawy uczyły współpracy, a czasem i zdrowej rywalizacji. Dziś, gdy coraz częściej brakuje takiej spontanicznej integracji, warto wprowadzać specjalne ćwiczenia i zabawy, które pomogą dzieciom rozwijać się społecznie.
Oto zestaw ćwiczeń TUS, które można swobodnie wykorzystywać na różnych lekcjach jako ich elementy.
- Lustro – w parach: jedno dziecko robi miny, drugie je naśladuje. Zabawa, która rozwija empatię i uważność.
- Balon wspólnoty – cała grupa odbija jeden balon, pilnując, by nie spadł. To świetny trening współpracy.
- Krąg komplementów – dzieci siadają w kółku i mówią coś miłego osobie obok. Niby proste, a jak wzmacnia poczucie wartości!
- Gluchy telefon – przekazywanie zdania szeptem. Trening uwazności i komunikacji.
- Pomnik – grupa ustawia się w dany kształt bez słów. Trening komunikacji.
- Echo ruchowe – powtarzanie gestów i ruchów prowadzącego. Trening komunikacji.
- Zabawa w choreografa – wymyślanie krótkiego tańca i powtarzanie.
- Emocje na kostce – pokazanie emocji wylosowanej na kostce.
- Termometr emocji – skala 1–10 – jak się dziś czuję?
- Kalambury emocjonalne – odgadywanie emocji z pantomimy.
- Termometr nastroju (ruchowy) – ustawianie się w linii od smutku do radości.
- Berek emocjonalny – złapana osoba mówi, co teraz czuje.
- Maska emocji – rysowanie masek z emocjami, które się ukrywa.
- Balon złości – nadmuchanie balonu z emocją, potem wypuszczenie.
- Most z gazet – budowanie konstrukcji z gazet w grupach.
- Wspólny rysunek – każdy dodaje coś do rysunku.
- Koc zaufania – odwracanie koca bez schodzenia.
- Wieża z kubków – praca zespołowa ze sznurkami i gumką.
- Tunel przyjaźni – przechodzenie przez „tunel” z rąk kolegów.
- Balon wspólnoty – wspólne odbijanie balonu, by nie spadł.
- Balonowa współpraca – noszenie balonu w parach między ciałami
- Łańcuch przyjaźni – przejście trasy w wężu, trzymając się za ramiona.
- Ślepy przewodnik – prowadzenie osoby z zawiązanymi oczami głosem.
- Złap mnie – lekkie odchylanie się do tyłu, grupa łapie.
- Zgadnij, kto to – rozpoznawanie osoby po dotyku dłoni.
- Magiczne słowo „Nie” – scenki z kulturalnym odmawianiem.
- Karty wyboru – losowanie sytuacji i podejmowanie decyzji (zgadzam się/odmawiam).
- Stop – moje granice – ćwiczenie mówienia „stop” w parach.
- Trzy rozwiązania – wymyślanie 3 pomysłów rozwiązania trudnej sytuacji.
- Role reversal – zamiana ról w scence konfliktowej.
- Koło zgody – każdy proponuje rozwiązanie konfliktu.
- Burza mózgów w balonikach – pomysły na kartkach w balonikach.
- Historyjki niedokończone – dzieci kończą wymyślony konflikt.
- Karta wyboru drogi – plansza z różnymi ścieżkami decyzji.
- Buty innej osoby – losowanie sytuacji i mówienie: „co bym czuł”.
- Lodowe serce – rozmrażanie „smutnej osoby” dobrymi słowami.
- Zgadnij, co czuję – odgadywanie emocji bohatera historyjki.
- Krąg komplementów – każdy mówi coś miłego sąsiadowi.
- Iskierka – przekazywanie uścisku dłoni w kręgu.
- Pudełko spokoju – losowanie sposobów na uspokojenie.
- Tarcza superbohatera – dzieci rysują tarczę z mocami, które pomagają im w relacjach (np. cierpliwość, odwaga).
- Gra w empatyczne pytania – dzieci losują karty z pytaniami typu: „Co cię najbardziej cieszy?”, „Kiedy ostatnio komuś pomogłeś?”.
- Domino emocji – karty z rysunkami emocji – dzieci łączą je, tłumacząc, kiedy jedna emocja może prowadzić do drugiej.
Umiejętności społeczne można trenować tak samo jak sport czy matematykę – krok po kroku, z humorem i cierpliwością. A najlepsze jest to, że dzieci uczą się przez zabawę. Dlatego warto wplatać takie ćwiczenia w codzienność – czy to na lekcji, czy na podwórku, czy w domu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz