niedziela, 14 września 2025

Trening umiejętności społecznych TUS - ćwiczenia


 Umiejętności społeczne to nic innego jak nasza codzienna „instrukcja obsługi świata”. Dzięki nim dzieci potrafią dogadać się z rówieśnikami, radzić sobie w trudnych sytuacjach i budować relacje oparte na szacunku. To ważne, bo szkoła to nie tylko lekcje, ale przede wszystkim wspólnota – a w niej trzeba umieć mówić o swoich potrzebach, słuchać innych i szukać kompromisu.

Kiedyś dzieci ćwiczyły te umiejętności naturalnie – grając w klasy, podchody czy „w dwa ognie”. Wspólne zabawy uczyły współpracy, a czasem i zdrowej rywalizacji. Dziś, gdy coraz częściej brakuje takiej spontanicznej integracji, warto wprowadzać specjalne ćwiczenia i zabawy, które pomogą dzieciom rozwijać się społecznie.

Oto zestaw ćwiczeń TUS, które można swobodnie wykorzystywać na różnych lekcjach jako ich elementy.

  • Lustro – w parach: jedno dziecko robi miny, drugie je naśladuje. Zabawa, która rozwija empatię i uważność.
  • Balon wspólnoty – cała grupa odbija jeden balon, pilnując, by nie spadł. To świetny trening współpracy.
  • Krąg komplementów – dzieci siadają w kółku i mówią coś miłego osobie obok. Niby proste, a jak wzmacnia poczucie wartości!
  • Gluchy telefon – przekazywanie zdania szeptem. Trening uwazności i komunikacji.
  • Pomnik – grupa ustawia się w dany kształt bez słów. Trening komunikacji.
  • Echo ruchowe – powtarzanie gestów i ruchów prowadzącego. Trening komunikacji.
  • Zabawa w choreografa – wymyślanie krótkiego tańca i powtarzanie.

Ćwiczenia w rozpoznawaniu i wyrażaniu emocji
  • Emocje na kostce – pokazanie emocji wylosowanej na kostce.
  • Termometr emocji – skala 1–10 – jak się dziś czuję?
  • Kalambury emocjonalne – odgadywanie emocji z pantomimy.
  • Termometr nastroju (ruchowy) – ustawianie się w linii od smutku do radości.
  • Berek emocjonalny – złapana osoba mówi, co teraz czuje.
  • Maska emocji – rysowanie masek z emocjami, które się ukrywa.
  • Balon złości – nadmuchanie balonu z emocją, potem wypuszczenie.
Współpraca i integracja
  • Most z gazet – budowanie konstrukcji z gazet w grupach.
  • Wspólny rysunek – każdy dodaje coś do rysunku.
  • Koc zaufania – odwracanie koca bez schodzenia.
  • Wieża z kubków – praca zespołowa ze sznurkami i gumką.
  • Tunel przyjaźni – przechodzenie przez „tunel” z rąk kolegów.
  • Balon wspólnoty – wspólne odbijanie balonu, by nie spadł.
  • Balonowa współpraca – noszenie balonu w parach między ciałami
  • Łańcuch przyjaźni – przejście trasy w wężu, trzymając się za ramiona.
Zaufanie
  • Ślepy przewodnik – prowadzenie osoby z zawiązanymi oczami głosem.
  • Złap mnie – lekkie odchylanie się do tyłu, grupa łapie.
  • Zgadnij, kto to – rozpoznawanie osoby po dotyku dłoni.
 Asertywność i granice
  • Magiczne słowo „Nie” – scenki z kulturalnym odmawianiem.
  • Karty wyboru – losowanie sytuacji i podejmowanie decyzji (zgadzam się/odmawiam).
  • Stop – moje granice – ćwiczenie mówienia „stop” w parach.
Rozwiązywanie konfliktów i problemów
  • Trzy rozwiązania – wymyślanie 3 pomysłów rozwiązania trudnej sytuacji.
  • Role reversal – zamiana ról w scence konfliktowej.
  • Koło zgody – każdy proponuje rozwiązanie konfliktu.
  • Burza mózgów w balonikach – pomysły na kartkach w balonikach.
  • Historyjki niedokończone – dzieci kończą wymyślony konflikt.
  • Karta wyboru drogi – plansza z różnymi ścieżkami decyzji.
Empatia
  • Buty innej osoby – losowanie sytuacji i mówienie: „co bym czuł”.
  • Lodowe serce – rozmrażanie „smutnej osoby” dobrymi słowami.
  • Zgadnij, co czuję – odgadywanie emocji bohatera historyjki.
Inne, mogą być na zakończenie zajęć, lub mogą rozpoczynać zajęcia.
  • Krąg komplementów – każdy mówi coś miłego sąsiadowi.
  • Iskierka – przekazywanie uścisku dłoni w kręgu.
  • Pudełko spokoju – losowanie sposobów na uspokojenie.
  • Tarcza superbohatera – dzieci rysują tarczę z mocami, które pomagają im w relacjach (np. cierpliwość, odwaga).
  • Gra w empatyczne pytania – dzieci losują karty z pytaniami typu: „Co cię najbardziej cieszy?”, „Kiedy ostatnio komuś pomogłeś?”.
  • Domino emocji – karty z rysunkami emocji – dzieci łączą je, tłumacząc, kiedy jedna emocja może prowadzić do drugiej.

Umiejętności społeczne można trenować tak samo jak sport czy matematykę – krok po kroku, z humorem i cierpliwością. A najlepsze jest to, że dzieci uczą się przez zabawę. Dlatego warto wplatać takie ćwiczenia w codzienność – czy to na lekcji, czy na podwórku, czy w domu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz