sobota, 28 czerwca 2025

Trening uważnosci


 Trening uważności dla dzieci w wieku 7–10 lat powinien być prosty, angażujący i dostosowany do poziomu rozwojowego dzieci. Celem jest pomoc w rozwijaniu zdolności do koncentracji, radzenia sobie z emocjami i budowania świadomości chwili obecnej.

 Główne zasady treningu uważności dla dzieci to:

  1. Krótko i konkretnie – dzieci w tym wieku mają ograniczoną zdolność koncentracji.

  2. Zabawa i obrazowość – techniki powinny być ciekawe i „namacalne”.

  3. Regularność – codzienne, krótkie ćwiczenia są lepsze niż długie i rzadkie.

  4. Bez oceniania – uważność to obserwowanie, nie ocenianie.

  5. Obecność dorosłego – dziecko uczy się najskuteczniej przez naśladowanie

Propozycje ćwiczeń:
1. Świadome oddychanie - nadmuchany balonik -  dziecko kładzie ręce na brzuchu i wyobraża sobie, że jego brzuch to balon. Przy wdechu balon się napełnia, przy wydechu – wypuszcza powietrze.

Czas trwania: 2–3 minuty
Wariant: z zamkniętymi oczami lub z miękką maskotką na brzuchu.

2. Rozwój świadomości ciała - dziecko leży na plecach i skupia uwagę na kolejnych częściach ciała (od stóp do głowy). Może sobie wyobrażać, że przesuwa latarkę po ciele.

3. Rozwój uważności zmysłowej - dziecko przez 1 minutę patrzy uważnie na przedmiot (np. owoc), następnie dotyka go, wącha, a potem je bardzo powoli.

Zmysły: wzrok, dotyk, węch, smak
Cel: zauważenie szczegółów, koloru, faktury, zapachu.

4. Uważnie słuchanie - koncentracja na dźwiękach - dziecko słucha dźwięku np. dzwoneczka lub aplikacji z dźwiękiem mis tybetańskich. Zadaniem jest wsłuchiwanie się aż dźwięk całkowicie zniknie.

Wariant: potem słuchanie dźwięków otoczenia przez 1 minutę z zamkniętymi oczami.

5. Uważnie ruchy - obecność w ciele podczas ruchu

Ćwiczenie: bardzo powolne chodzenie, jakby dziecko miało jajko na głowie. Skupia się na każdym kroku, dotyku stopy z podłogą.
Wariant: uważne rozciąganie lub joga dla dzieci.

6. Uważne emocje - rozpoznawanie i nazywanie emocji.

Ćwiczenie: rozmowa o tym, jakie emocje towarzyszyły dziecku dziś. Gdzie je czuło w ciele? Co je wywołało?
Pomoc: plansze z buźkami emocji, książki z bohaterami przeżywającymi różne stany.

7. Cicha chwila z oddechem -  samodzielne stosowanie technik

Ćwiczenie: dziecko siada wygodnie, zamyka oczy i oddycha spokojnie. W myślach może powtarzać: „Wdech – jestem spokojny, wydech – uśmiecham się.”
Czas: 3–5 minut

8. Gra „Zauważ 5 rzeczy” - skupienie się na zmysłach w danej chwili

Ćwiczenie: dziecko mówi:

  1. 5 rzeczy, które widzi

  2. 4 rzeczy, które słyszy

  3. 3 rzeczy, które czuje (dotyk)

  4. 2 rzeczy, które czuje nosem

  5. 1 rzecz, którą może posmakować lub o niej opowiedzieć
    Można robić podczas spaceru, przerwy w klasie, w domu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz