Trening uważności dla dzieci w wieku 7–10 lat powinien być prosty, angażujący i dostosowany do poziomu rozwojowego dzieci. Celem jest pomoc w rozwijaniu zdolności do koncentracji, radzenia sobie z emocjami i budowania świadomości chwili obecnej.
Główne zasady treningu uważności dla dzieci to:
-
Krótko i konkretnie – dzieci w tym wieku mają ograniczoną zdolność koncentracji.
-
Zabawa i obrazowość – techniki powinny być ciekawe i „namacalne”.
-
Regularność – codzienne, krótkie ćwiczenia są lepsze niż długie i rzadkie.
-
Bez oceniania – uważność to obserwowanie, nie ocenianie.
-
Obecność dorosłego – dziecko uczy się najskuteczniej przez naśladowanie
Czas trwania: 2–3 minuty
Wariant: z zamkniętymi oczami lub z miękką maskotką na brzuchu.
2. Rozwój świadomości ciała - dziecko leży na plecach i skupia uwagę na kolejnych częściach ciała (od stóp do głowy). Może sobie wyobrażać, że przesuwa latarkę po ciele.
3. Rozwój uważności zmysłowej - dziecko przez 1 minutę patrzy uważnie na przedmiot (np. owoc), następnie dotyka go, wącha, a potem je bardzo powoli.
Zmysły: wzrok, dotyk, węch, smak
Cel: zauważenie szczegółów, koloru, faktury, zapachu.
4. Uważnie słuchanie - koncentracja na dźwiękach - dziecko słucha dźwięku np. dzwoneczka lub aplikacji z dźwiękiem mis tybetańskich. Zadaniem jest wsłuchiwanie się aż dźwięk całkowicie zniknie.
Wariant: potem słuchanie dźwięków otoczenia przez 1 minutę z zamkniętymi oczami.
5. Uważnie ruchy - obecność w ciele podczas ruchu
Ćwiczenie: bardzo powolne chodzenie, jakby dziecko miało jajko na głowie. Skupia się na każdym kroku, dotyku stopy z podłogą.
Wariant: uważne rozciąganie lub joga dla dzieci.
6. Uważne emocje - rozpoznawanie i nazywanie emocji.
Ćwiczenie: rozmowa o tym, jakie emocje towarzyszyły dziecku dziś. Gdzie je czuło w ciele? Co je wywołało?
Pomoc: plansze z buźkami emocji, książki z bohaterami przeżywającymi różne stany.
7. Cicha chwila z oddechem - samodzielne stosowanie technik
Ćwiczenie: dziecko siada wygodnie, zamyka oczy i oddycha spokojnie. W myślach może powtarzać: „Wdech – jestem spokojny, wydech – uśmiecham się.”
Czas: 3–5 minut
8. Gra „Zauważ 5 rzeczy” - skupienie się na zmysłach w danej chwili
Ćwiczenie: dziecko mówi:
-
5 rzeczy, które widzi
-
4 rzeczy, które słyszy
-
3 rzeczy, które czuje (dotyk)
-
2 rzeczy, które czuje nosem
-
1 rzecz, którą może posmakować lub o niej opowiedzieć
Można robić podczas spaceru, przerwy w klasie, w domu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz