czwartek, 7 listopada 2024

Podstawy prawne oceniania wspierającego i motywującego

 Motywujące i wspierające ocenianie ucznia jest kluczowym elementem nowoczesnego podejścia pedagogicznego, kładącym nacisk na rozwój ucznia i budowanie jego zaangażowania. Chociaż polski system edukacji zapewnia prawne ramy dla tego rodzaju oceniania, jego praktyczne wdrożenie w szkołach wciąż napotyka liczne wyzwania.

Podstawy prawne oceniania w Polsce określa:

  •  Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (MEN) w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w szczególności  Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. 
Kluczowe elementy przepisów związanych z ocenianiem wspierającym to:

1. Ocena jako element wspierania rozwoju ucznia – W rozporządzeniu MEN podkreślono, że ocenianie ma służyć zarówno diagnozowaniu postępów ucznia, jak i wspieraniu jego rozwoju edukacyjnego.

2. Informacja zwrotna – Przepisy zwracają uwagę na obowiązek dostarczania uczniom informacji zwrotnej na temat ich pracy, mocnych stron, obszarów do poprawy i sposobów poprawienia wyników.

3. Indywidualizacja nauczania – Ustawodawca zobowiązuje nauczycieli do uwzględniania indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia w ocenianiu, co ma umożliwić rozwijanie ich potencjału w ramach ich własnych możliwości.

4. Wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – Przepisy oświatowe nakładają na szkoły obowiązek dostosowania metod oceniania do możliwości uczniów z niepełnosprawnościami, trudnościami w nauce czy też uczniów wybitnie zdolnych.

Pomimo wytycznych prawnych, w praktyce wdrożenie oceniania wspierającego i motywującego zależy od wielu czynników:

1. Stosowanie informacji zwrotnej – W teorii nauczyciele mają obowiązek regularnego udzielania informacji zwrotnej, która powinna być motywująca i wskazywać uczniom obszary do poprawy. W praktyce jednak często dominuje system ocen liczbowych bez dostatecznej analizy postępów ucznia i możliwości poprawy.

2. Oceny jako motywacja lub demotywacja – Oceny liczbowe, stosowane na szeroką skalę w Polsce, mogą działać demotywująco, zwłaszcza gdy ich główną funkcją jest porównywanie uczniów zamiast motywowania ich do nauki i doskonalenia się.

3. Indywidualne podejście – Chociaż indywidualizacja nauczania jest zapisana w przepisach, nauczyciele często mają ograniczone możliwości czasowe, zasoby i wsparcie do jej skutecznego wdrażania. Klasy o dużej liczebności uczniów utrudniają prowadzenie oceny w sposób rzeczywiście wspierający.

4. Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej – Na etapie edukacji wczesnoszkolnej stosuje się ocenę opisową, która jest bardziej wspierająca. Jednak w starszych klasach przeważa ocena liczbową, co zmienia charakter oceniania.

5.Kultura oceniania i rola nauczyciela – Praktyka oceniania jest też uwarunkowana przez tradycje szkoły i podejście nauczycieli. Nawet gdy przepisy wspierają ocenianie motywujące, zmiana kultury oceniania wymaga czasu, odpowiedniego przygotowania nauczycieli i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Motywujące ocenianie ma potencjał, aby wpłynąć pozytywnie na rozwój uczniów, ale jego efektywne wdrażanie wymaga odpowiednich warunków organizacyjnych, wsparcia kadry i zaangażowania całej społeczności szkolnej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz