Aktywność dzieci zaplanowana została w obszarach edukacji:
- polonistyczna - Wprowadzenie litery O o. Dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, litery. Układanie wyrazów z liter. Wyodrębnianie głoski o na początku, w środku i na końcu wyrazu. Wypowiedzi na temat ilustracji, prezentacji. Czytanie wyrazów i krótkich tekstów. Nauka pisania litery "o".
- przyrodnicza - "Tajemniczy ogród" - ogórek. Warunki wzrostu rośliny. Porządkowanie ilustracji - uprawa ogórka. Badanie warzywa różnymi zmysłami.
- matematyczna - Porównywanie wielkości: większy mniejszy, dłuższy -krótszy. Mierzenie ogórków różnymi miarkami. Tworzenie zbiorów.
- muzyczna - Nauka piosenki "Ogórek wąsaty"
- techniczna - Przygotowanie mizerii z ogórka. Posługiwanie się narzędziami kuchennymi: nóż, obieraczka.
- plastyczna - "Pan Ogórek" - praca plastyczna
Formy pracy - zróżnicowane: indywidualna, zespołowa, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne i materiały - tablica interaktywna, ćwiczenia interaktywne lub inne (np. rzutnik i laptop, tablety z dostępem do Internetu), film-prezentacja, naturalne okazy ogórków, karty pracy, karty z napisami, lupa, nóż, deska do krojenia, obieraczka, miska, ściereczki, łyżki, sól, pieprz, jogurt, klej, kolorowy papier, pisaki.
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie. Układanie anagramów - ćwiczenie interaktywne
https://wordwall.co.uk/resource/163419/u%C5%82%C3%B3%C5%BC-wyrazy-z-literek
2. Wyodrębnienie cechy wspólnej wyrazów z ćwiczenia - wszystkie zaczynały się na literę "o". Demonstracja litery o pisanej i drukowanej.
3. Praca w zespołach. Nauczyciel dzieli klasę na kilka zespołów. Każdy zespół otrzymuje zestaw wyrazów i polecenie, aby posegregować te wyrazy wg. jakiejś zasady na trzy zbiory. Sprawdzenie i analiza wykonania zadania. Czytanie wyrazów.
4. Film wprowadzający do tematyki zajęć "Wizyta u literki O".
Literkowo1 on Biteable.
4. Rozmowa na temat filmu.
Gdzie mieszka litera O?
Na jakiej ulicy?
Jak myślicie, dlaczego mieszka na ulicy Samogłoskowej?
Jakie warzywa uprawia litera O? - ogórki.
5. Badanie zmysłami. Nauczyciel pokazuje okazy naturalne. Dzieci dotykają, wąchają, smakują, ogladają przez lupę.
6. Ustny opis warzywa:
Jakiej jest wielkości?
Jakiego jest kształtu?
Jakie jest w dotyku?
Jaki ma zapach?
Jak smakuje?
7. Warunki życia rośliny - ćwiczenie interaktywne - fazy wzrostu ogórka
8. Porównywanie długości ogórków przyniesionych do klasy. Mierzenie różnymi miarkami. Układanie ogórków od najdłuższego, do najkrótszego i odwrotnie. Przeliczanie.
9. Oznaczanie symbolami (<,>,=) zbiorów na kartach pracy.
10. Nauka pisania litery.
Pokaz - filmik
Ćwiczenia: palcem w powietrzu, palcem na ławce, palcem pośladzie , pisanie w ćwiczeniach lub na kartach pracy (nie za dużo )
11. Ćwiczenie ruchowe w zespołach - drama. dzieci mają ułożyć kształt litery o wg. własnych pomysłów. Może być z ciał, ołówków, gumek, itp.
12. Piosenka "Ogórek wąsaty"
13. Praca plastyczna - "Pan Ogórek". Kolorowa kartka formatu A5. Z zielonego papieru dzieci wydzierają kształt ogórka. Naklejają na kartkę. Ozdabiają zgodnie z tekstem piosenki dorysowując czapkę, , buty, ręce , oczy, nos, buzię. ( czas ok.10 min) - Z prac powstaje wystawka.
14. Potrawy z ogórka - burza mózgów. Nauczyciel pokazuje przetworzone ogórki: kiszony, konserwowy. Uczniowie smakują. Przygotowują stanowisko pracy do warsztatów kulinarnych. Omówienie zasad bezpieczeństwa i higieny. Pracują zespołowo. Każdy wykonuje element do wspólnej pracy: mizeria z ogórka.
15. Degustacja.
16. Uporządkowanie stanowiska pracy.
17. Podsumowanie zajęć:
Czego się nauczyliście?
Co podczas zajęć podobało się wam najbardziej?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz