piątek, 29 listopada 2024

Andrzejkowa zabawa fabilaryzowana

 Oto propozycja zabawy fabularyzowanej na Andrzejki, w której dzieci aktywnie uczestniczą, wstają, biegają i wchodzą w role różnych postaci:


Andrzejkowe Królestwo Czarów

Wstęp:
Narrator (pani prowadząca):
„Dawno, dawno temu, w magicznym Królestwie Czarów, zbliżała się Noc Andrzejkowa – najważniejszy dzień w roku! W tej nocy czarodzieje, wróżki, elfy, smoki i zwykli mieszkańcy wioski zbierali się razem, by rozwiązać zagadkę tajemniczego Zegara Przyszłości. Ale nie każdy może pomóc – trzeba być szybkim, odważnym i bardzo uważnym. Czy chcecie zostać bohaterami tej opowieści?”

Dzieci odpowiadają „tak” i siadają na krzesłach ustawionych w kole.


Postacie i role:
Narrator przydziela dzieciom role:

  1. Wróżki (kilka dzieci)
  2. Czarodzieje (kilka dzieci)
  3. Elfy (kilka dzieci)
  4. Smoki (kilka dzieci)
  5. Mieszkańcy wioski (pozostałe dzieci)

Narrator wyjaśnia, że gdy wyczyta nazwę grupy (np. "Elfy"), dzieci reprezentujące tę grupę muszą wstać, obiec swoje krzesło lub całą salę, a następnie szybko usiąść z powrotem.


Przebieg zabawy:

1. Odczytanie pierwszej części fabuły:
Narrator:
„W Królestwie Czarów mieszkały piękne wróżki, które wiedziały wszystko o przyszłości. Pewnej nocy usłyszały dziwny dźwięk – to Zegar Przyszłości zaczął tykać coraz szybciej! Wróżki (wróżki wstają i biegną wokół swoich krzeseł), pobiegły, by ostrzec czarodziei...”

(Narrator wyczytuje "Czarodzieje", którzy wstają i biegają wokół krzeseł, po czym siadają.)


2. Druga część fabuły:
Narrator:
„Czarodzieje postanowili rzucić zaklęcie, by zatrzymać Zegar. Potrzebowali jednak pomocy elfów. Elfy, biegnijcie szybko, by dostarczyć magiczne składniki!”

(Elfy wstają, biegną wokół sali, siadają.)


3. Zadanie Smoka:
Narrator:
„Smoki obudziły się ze snu, bo wyczuły magię. Ich zadaniem było przetransportować składniki do wieży Zegara. Smoki, ruszajcie w drogę!”

(Smoki wstają i biegną wokół sali, mogą też wykonać dodatkowe zadanie, np. przeskoczyć przez obręcz ustawioną na podłodze lub ominąć przeszkodę).


4. Mieszkańcy wioski:
Narrator:
„Mieszkańcy wioski usłyszeli zamieszanie i postanowili pomóc. Musieli zebrać się razem i przynieść klucz do Zegara. Mieszkańcy, w drogę!”

(Mieszkańcy wstają, biegną wokół krzeseł, po drodze „zbierają” ukryte papierowe klucze).


Kulminacja:
Narrator:
„Wszyscy bohaterowie – wróżki, czarodzieje, elfy, smoki i mieszkańcy – musieli działać razem, by zatrzymać Zegar Przyszłości!”

Wszyscy uczestnicy wstają, biegną jednocześnie, a następnie ustawiają się w kręgu.

Narrator mówi:
„Udało się! Dzięki waszej szybkości i współpracy Zegar został zatrzymany, a Królestwo Czarów zostało uratowane. Teraz czas na nagrodę – magiczny taniec radości!”




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz