Matematyka może być fajna. Dużo zależy od tego, jak rozpoczniemy zajęcia. Dzisiaj zaproponuję kilka aktywności matematycznych z wykorzystaniem kart liczbowych.
Takie karty wykonują dzieci same zgodnie ze słowną instrukcją. Karty wykonane samodzielnie nabierają innego znaczenia i wartości niż otrzymane gotowce. Jest to również praktyczne wykorzystanie matematyki. Nie jest ważne, czy są one równiutkie i piękne. Ważne, że każde dziecko umiało je zrobić samodzielnie.Karty dzieci trzymają w kopercie w piórniku, teczce, lub innym umówionym, łatwo dostępnym miejscu miejscu.
Jakie cele realizujemy wykonując takie karty?
- Ćwiczenie słuchania i uważności.
- Ćwiczenie umiejętności składania kartki - dzielenia na równe części.
- Ćwiczenia manualne - cięcie nożyczkami po linii, ćwiczenia w pisaniu cyfr.
- Rozwijanie świadomości wykorzystania matematyki w praktyce.
Instrukcja:
Materiały: 2 kartki z bloku A4 , nożyczki, flamaster
- Złóż kartkę (A4) na pół.
- Jeszcze raz na pół.
- Jeszcze raz na pół.
- Rozłóż.
- Porozcinaj kartkę wzdłuż zagięć. Ile kart powstało? ( 8 )
- Zapisz na każdej karcie jedną cyfrę zaczynając od zera. Która cyfra została zapisana jako ostatnia ( 7)
- Jakich numerów brakuje? ( 8 i 9)
- Jeśli weźmiesz drugą taką samą kartkę i wykonasz instrukcję jak wyżej. 2 karty zatrzymasz sobie, to ile osób możesz jeszcze obdarować? (3)
- Dopisz brakujące numery na kartach. Ile masz kart? (10)
Wykorzystanie:
1. Zabawa "Milczek" - ćwiczenia w liczeniu.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy liczby od 0 - 9, znaki +, - , =
- Uczniowie rozkładają swoje karty na ławkach.
- Nauczyciel wskazuje liczby, znaki działania.
- Na umówiony sygnał uczniowie podnoszą kartę z wynikiem.
2. Zgadnij jaką jestem liczbą?
- Moimi sąsiadkami są liczby 4 i 6.
- Jestem największą liczbą jednocyfrową.
- Jestem mniejsza od liczby 7, ale większa od 5 ..... itp
3. Porządkowanie zgodnie z warunkiem.
np. od najmniejszej, od największej, liczby parzyste, liczby nieparzyste ....
4. Matematyczne muchy
Potrzebne packi na muchy.
- Uczniowie grają parami lub czwórkami. Każe dziecko ma swoją packę na muchy
- Na ławce rozkładają swoje karty - komplet do gry
- Nauczyciel mówi działanie.
- Uczniowie mają pacnąć w wynik. Uczeń. którego packa jest na spodzie, zabiera kartę.
5. Jaka liczba następna?
Uczniowie pracują w zespołach. Jest określony czas , np. 2 minuty
- Nauczyciel układa w sporej odległości od uczniów karty liczbowe w dowolnej kolejności.
- Jeden uczeń z każdego zespołu podchodzi i stara się zapamiętać układ liczb, następnie podaje tyle, co zapamiętał swojemu zespołowi. Zespół układa karty.
- Kolejny zawodni podchodzi do wzoru, i podaje dalej....
- Kiedy czas się kończy, zespoły sprawdzają poprawność wykonania zadania.
5. Układanie liczb wielocyfrowych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz