piątek, 3 listopada 2023

Zabawy matematyczne z kartami liczbowymi

Matematyka może być fajna. Dużo zależy od tego, jak rozpoczniemy zajęcia. Dzisiaj zaproponuję kilka aktywności matematycznych z wykorzystaniem kart liczbowych. 

Takie karty wykonują dzieci same zgodnie ze słowną instrukcją. Karty wykonane samodzielnie nabierają innego znaczenia i wartości niż otrzymane gotowce. Jest to również praktyczne wykorzystanie matematyki. Nie jest ważne, czy są one równiutkie i piękne. Ważne, że każde dziecko umiało je zrobić samodzielnie. 

Karty dzieci trzymają w kopercie  w piórniku, teczce, lub innym umówionym, łatwo dostępnym miejscu miejscu.

Jakie cele realizujemy wykonując takie karty?

  1. Ćwiczenie słuchania  i uważności.
  2. Ćwiczenie umiejętności składania kartki - dzielenia na równe części. 
  3. Ćwiczenia manualne - cięcie nożyczkami po linii, ćwiczenia w pisaniu cyfr.
  4. Rozwijanie świadomości wykorzystania matematyki w praktyce.
Instrukcja:
Materiały: 2 kartki z bloku A4 , nożyczki, flamaster

  • Złóż kartkę (A4)  na pół. 
  • Jeszcze raz na pół.
  • Jeszcze raz na pół.
  • Rozłóż.
  • Porozcinaj kartkę wzdłuż zagięć. Ile kart powstało? ( 8 )
  • Zapisz na każdej karcie jedną cyfrę zaczynając od zera. Która cyfra została zapisana jako ostatnia ( 7)
  • Jakich numerów brakuje?  ( 8 i 9)
  • Jeśli weźmiesz drugą taką samą kartkę i wykonasz instrukcję jak wyżej. 2 karty zatrzymasz sobie, to ile osób możesz jeszcze obdarować? (3)
  • Dopisz brakujące numery na kartach. Ile masz kart? (10)
Wykorzystanie:

1. Zabawa "Milczek" - ćwiczenia w liczeniu.
  • Nauczyciel zapisuje na tablicy liczby od 0 - 9, znaki +, - , =
  • Uczniowie rozkładają swoje karty na ławkach.
  • Nauczyciel wskazuje liczby, znaki działania. 
  • Na umówiony sygnał uczniowie podnoszą kartę z wynikiem.
2.  Zgadnij jaką jestem liczbą?
  • Moimi sąsiadkami są liczby 4 i 6.
  • Jestem największą liczbą jednocyfrową.
  • Jestem mniejsza od liczby 7, ale większa od 5 ..... itp
3. Porządkowanie zgodnie z warunkiem.
np. od najmniejszej, od największej, liczby parzyste, liczby nieparzyste ....

4. Matematyczne muchy
Potrzebne packi na muchy.
  • Uczniowie grają parami lub czwórkami. Każe dziecko ma swoją packę na muchy
  • Na ławce rozkładają swoje karty - komplet do gry
  • Nauczyciel mówi działanie. 
  • Uczniowie mają pacnąć w wynik. Uczeń. którego packa jest na spodzie, zabiera kartę.
5.  Jaka liczba następna?
Uczniowie pracują w zespołach. Jest określony czas , np. 2 minuty
  • Nauczyciel układa w sporej odległości od uczniów  karty liczbowe w dowolnej kolejności.
  • Jeden uczeń z każdego zespołu podchodzi i stara się zapamiętać układ liczb, następnie podaje tyle, co zapamiętał swojemu zespołowi. Zespół układa karty.
  • Kolejny zawodni podchodzi do wzoru, i podaje dalej....
  • Kiedy czas się kończy, zespoły sprawdzają poprawność wykonania zadania.
5. Układanie liczb wielocyfrowych







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz