SZEŚĆ MYŚLĄCYCH KAPELUSZY
Służy do:
- porządkownia poglądów i myśli;
- wypracowania korzystnych rozwiązań;
Znaczenie kolorów kapeluszy:
NIEBIESKI - kontrola, obiektywizm, dystans i opanowanie. Myśląc w niebieskim kapeluszu przyglądamy się procesowi rozwiązywania problemu z góry. Bierzemy pod uwagę organizację, priorytety, czas, miejsce itd.
BIAŁY - kolor neutralny i obiektywny. Zakładając biały kapelusz podajemy czyste fakty, informacje - krótko i rzeczowo ( to, co wiemy).
CZERWONY - kapelusz emocji i intuicji. Wyrażamy przeczucia, przypuszczenia ( pozytywne i negatywne)
ZIELONY - to nasza aktywność, kreatywność, twórcze myślenie, pomysły. Zakładając zielony kapelusz szukamy twórczych rozwiązań.
ŻÓŁTY - jasność i optymizm. Myśląc w żółtym kapeluszu szukamy wyłącznie korzyści, zalet, dobrych stron rozwiązania.
CZARNY- widzi wszystko w czarnych kolorach. Zakładając czarny kapelusz, szukamy negatywnych stron, wad, błędów proponowanego rozwiązania. Zwracamy uwagę na ryzyko i zagrożenia proponowanych rozwiązań.
1. Podziel klasę na grupy, przedstaw zasady pracy z kapeluszami.
2. Wskaż kapelusz nadrzędny, nadzorujący pracę całej grupy - kapelusz niebieski (pilnuje organizacji, spisuje najważniejsze wnioski)
3. Podaj kolejność następnych kapeluszy:
- biały
- czarny
- czerwony
- żółty
- zielony
DYWANIK POMYSŁÓW
To metoda poszukująca rozwiązania problemu w toku dyskusji grupowej. Dyskusja przebiega w 5 fazach i towarzyszy jej wizualizacja.
Fazy:
Przebieg:
FAZA 1
1. Dzielimy klasę na grupy i przydzielamy jej stolik do pracy, papier, mazaki, Po 3 paski papieru w różnych kolorach dla każdego ucznia.
2. Podajemy problem, np. Dlaczego należy oszczedzać wodę?
3. Grupy znajdują odpowiedzi znajdują odpowiedzi na zadane pytanie, zapisują w bardzo krótkich stwierdzeniach Dlatego, że …” – na paskach w jednym kolorze i umieszczają je w pętelkach na swoich dywanikach,
4.Liderzy poszczególnych grup prezentują wyniki na forum.
FAZA 2
1. Zadajemy kolene pytanie, np. Co możemy zrobić, aby oszczędzać wodę?
2. Grupy z wykorzystaniem „burzy mózgów” odpowiadają na pytanie w bardzo krótkich stwierdzeniach Należałoby …” – na paskach w innym kolorze i umieszczają w pętelkach na swoich dywanikach.
3. Przedstawiciele grup prezentują wypracowane pomysły rozwiązania problemu.
FAZA 3
1. Każdy uczeń na pasku w trzecim kolorze podaje na zasadzie deklaracji intencji odpowiedź na pytanie Co ja zrobię ( już teraz ), aby ograniczyć zużycie wody? i umieszcza ją na dywaniku,
2. Prezentacja zadeklarowanych stanowisk.
FAZA 4
1.Każdy uczeń dostaje po trzy cenki sklepowe w różnych kolorach: żółta za 3 punkty, zielona za 2 punkty, czerwona za 1 punkt.
2. Zadaniem uczniów jest oczytanie pomysłów rozwiązania problemu na wszystkich dywanikach i przyklejenie punktów przy propozycjach, które – ich zdaniem – są najlepsze.
FAZA 5
1. uczniowie podliczają punkty, nauczyciel krótko podsumowuje wyniki pracy grup.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz