Głównym zadaniem tych metod jest praca skierowana na uczestnika. Wywodzą się z pedagogiki zabawy. Przy zastosowaniu ich należy wziąc pod uwagę zasady:
- Dobrowolności uczestnictwa
- Uwzglednienia dwóch poziomów komunikacji - rzeczowej (logicznei obiektywne informacje, fakty) - emocjonalnej ( trści przyjmowane w zalezności od emocji)
- Uznawania pozytywnych przeżyć jako wartości, unikanie rywalizacji
- Posługiwanie się różnymi środkami wyrazu, które pozwalaja na wzmocnienie motywacji i poczucia bezpieczeństwa.
KRASNOLUDEK
1. Zabawa ruchowa w rytm piosenki KLIK
Tekst
- Polną ścieżką przez ogródek idzie sobie krasnoludek.
- Dokąd idziesz mój malutki, idę sobie do swej krasnoludki.
- Szabadaba dibi dibi di 3X
- Idę do swej krasnoludki
2. Technika integracyjna - stosujemy w celu uzyskania informacji zwrotnej. Krasnoludek, to rzecz w ręku uczestnika, którą można rzucać i jest przyjemne w dotyku, czyli krasnoludkiem może być piłeczka, maskotka.
Przykłady pracy tą techniką. Uczniowie siedzą w kręgu. Ustalamy zasady, np. mówi tylko osoba, która trzyma krasnoludka.
- Kończenie zdań - Dziecko trzymajace krasnoludka zaczyna zdanie "Królewna miała" - rzuca karsnoludka do innego dziecka, które kończy zdanie " złotą koronę". Następnie tworzy początek swojego zdania i rzuca karsnoludka do innej osoby.
- Opowiadanie twórcze - Uczestnik zaczyna opowiadanie, rzuca lub podaje nastepnej osobie, a ta dopowiada swoje zdanie i podaje następnej...
PAJĘCZYNA ( kłębek) - do zastosowania tej techniki potrebyjemy kłębka nici, wełny, włóczki, sznura, itp.
Uczestnicy siędzą lub stoja w kręgu. Mówi wyłacznie osoba trzymajaca kłębek.Osoba mówiąca trzyma nić, a kłębek przerzuca do innej osoby. Powtarzamy aż powstanie sieć.
Przykłady pracy:
- Poznajmy się - uczniowie przedstawiają się;
- Opowiadamy baśń - Rozpoczyna uczeń trzymający kłebek. nawika na palec i przerzuca do innej osoby
- Podsumowujemy zajęcia - Co mi się podoobało
- Szukanie dobrych cech u siebie
- Opowiadanie twórcze: Uczniowie pracują w zespołach. Każdy zespół rysuje początek swojego opowiadania ( element). Uczestnicy mają ograniczony czas. Na sygnał oddaja swoją kartkę następnej grupie (ruch kartek zgodnie z wskazówkami zegara), która dorysowuje sój element. Karty krążą tak długo, aż do grupy macierzystej. Karty wieszamy na tablicy. Każdy zespół opowiada swoją przygode na podstawie karty, którą zawiesił.
- Na tablicy napisany jest problem do rozwiąznia, np. "Jak ciekawie zorganizować Dzień Bezpiecznego Internetu? Klasę dzielimy na zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę z rozpoczętym zdaniem, np: Proponujemy, aby..../ Na pewno będziemy..... / Przygotujemy..... Dopisuje zakończenie zdania, zagina kartkę, tak, aby inny zespół nie zobaczył wpisu i podaje dalej. Po kilku rundach odwijamy kartki i czytamy odpowiedzi.
- Uczestnicy siedzą w kręgu. Otrzymują kartkę z rozpoczętym zdaniem, np. W tej grupie boję się, że ... Każdy uczestnik dopisuje zakończenie zdania i wrzuca kartkę do kapelusza. Kartki w kapeluszu są wymieszane. Uczniowie kolejno wyciągaja po jednej kartce i głosno odczytują, następnie próbują wszystki przekazać, wytłumaczyć, co autor miał na myśli, dlaczego ma takie obawy. W czasie wypowiedzi danego uczestnika innym nie wolno komentowac , ani zadawać pytań.
- Uczestnicy pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kartkę z narysowanym środkiem kwiatu. Każdy uczeń dorysowuje płatek kwiatu , a w środku inicjały. Uczniowie wymieniaja informacje o sobie. W środku kwiatu wpisują cechy, właściwości, zdarzenia, fakty, które ich łaczą wszystkich razem.Na płatkach zapisuja cechy,zdarzenia, fakty , które ich różnią. Wymyślaja nazwę swojego kwiatu odzwierciedlającą zawartość. Prezentacja wyników
- Geupy wymieniaja się kwiatami. Na podstawie otrzymanych informacji opracowują dla sąsiedniej grupy program dwudniowego wyjazdu integracyjnego uwzględniającego cechy i preferencje grupowe oraz indywidualne. Prezentacja wyników pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz