wtorek, 19 stycznia 2021

METODY I TECHNIKI INTEGRACYJNE


Głównym zadaniem tych metod jest praca skierowana na uczestnika. Wywodzą się z pedagogiki zabawy. Przy zastosowaniu ich należy wziąc pod uwagę zasady:

  1. Dobrowolności uczestnictwa
  2. Uwzglednienia dwóch poziomów komunikacji  - rzeczowej (logicznei obiektywne informacje, fakty) - emocjonalnej ( trści przyjmowane w zalezności od emocji)
  3. Uznawania pozytywnych przeżyć jako wartości, unikanie rywalizacji
  4. Posługiwanie się różnymi środkami wyrazu, które pozwalaja na wzmocnienie motywacji i poczucia bezpieczeństwa.

KRASNOLUDEK 

1. Zabawa ruchowa w rytm piosenki KLIK

Tekst

  • Polną ścieżką przez ogródek idzie sobie krasnoludek.
  • Dokąd idziesz mój malutki, idę sobie do swej krasnoludki.
  • Szabadaba dibi dibi di 3X
  • Idę do swej krasnoludki
Uczestnicy chdzą w rytm muzyki po kole.
Po każdym odśpiewaniu zwrotki z refrenem dodajemy elementy: rączki w przód, rączki do siebie, kolana ugnij, stopy na zewnątrz, pupa do tyłu, głowa do góry, oczy wybałusz, język na brodę.

2. Technika integracyjna - stosujemy w celu uzyskania informacji zwrotnej. Krasnoludek, to rzecz w ręku uczestnika, którą można rzucać i jest przyjemne w dotyku, czyli krasnoludkiem może być piłeczka, maskotka.

Przykłady pracy tą techniką. Uczniowie siedzą w kręgu. Ustalamy zasady, np. mówi tylko osoba, która trzyma krasnoludka.

  • Kończenie zdań - Dziecko trzymajace krasnoludka zaczyna zdanie "Królewna miała" - rzuca karsnoludka do innego dziecka, które kończy zdanie " złotą koronę". Następnie tworzy początek swojego zdania i rzuca karsnoludka do innej osoby.
  • Opowiadanie twórcze - Uczestnik zaczyna opowiadanie, rzuca lub podaje nastepnej osobie, a ta dopowiada swoje zdanie i podaje następnej...

PAJĘCZYNA ( kłębek) - do zastosowania tej techniki potrebyjemy kłębka nici, wełny, włóczki, sznura, itp.

Uczestnicy siędzą lub stoja w kręgu. Mówi wyłacznie osoba trzymajaca kłębek.Osoba mówiąca trzyma nić, a kłębek przerzuca do innej osoby. Powtarzamy aż powstanie sieć.

Przykłady pracy:

  • Poznajmy się - uczniowie przedstawiają się;
  • Opowiadamy baśń - Rozpoczyna uczeń trzymający kłebek. nawika na palec i przerzuca do innej osoby
  • Podsumowujemy zajęcia - Co mi się podoobało
  • Szukanie dobrych cech u siebie
GRAFFITI 
Służy do:
- tworzenia i wzmacniania dobrej atmosfery w grupie;
- twórczego rozwiązywania problemów;
-kształcenia myślenia twórczego;
- dzielenia się własnymi pomysłami;
- dostrzegania różnych aspektów jednego tematu.

Przykłady pracy:
  • Opowiadanie twórcze: Uczniowie pracują w zespołach. Każdy zespół rysuje początek swojego opowiadania ( element). Uczestnicy mają ograniczony czas. Na sygnał oddaja swoją kartkę następnej grupie (ruch kartek zgodnie z wskazówkami zegara), która dorysowuje sój element. Karty krążą tak długo, aż   do grupy macierzystej. Karty wieszamy na tablicy. Każdy zespół opowiada swoją przygode na podstawie karty, którą zawiesił.
  • Na tablicy napisany jest problem do rozwiąznia, np. "Jak ciekawie zorganizować Dzień Bezpiecznego Internetu? Klasę dzielimy na zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę z rozpoczętym zdaniem, np: Proponujemy, aby..../ Na pewno będziemy.....  / Przygotujemy..... Dopisuje zakończenie zdania, zagina kartkę, tak, aby inny zespół nie zobaczył wpisu i podaje dalej.  Po kilku rundach odwijamy kartki i czytamy odpowiedzi.

WRZUĆ STRACH DO KAPELUSZA 
Służy do:
- nawiązywania relacji i integracji grupy;
- uczy akceptacji i prawidłowej komunikacji;
 - wzmacniania i budowania zaufanie w grupie;
- odprężenia.

Przykłady pracy:
  • Uczestnicy siedzą w kręgu. Otrzymują kartkę z rozpoczętym zdaniem, np. W tej grupie boję się, że ... Każdy uczestnik dopisuje zakończenie zdania i wrzuca kartkę do kapelusza.  Kartki w kapeluszu są wymieszane. Uczniowie kolejno wyciągaja po jednej kartce i głosno odczytują, następnie próbują wszystki przekazać, wytłumaczyć, co autor miał na myśli, dlaczego ma takie obawy. W czasie wypowiedzi danego uczestnika innym nie wolno komentowac , ani zadawać pytań.

KWIAT GRUPOWY 
Służy do:
- wzajemnego poznania się;
- zbierania istootnych informacji o sobie i innych
- umozliwia wyszukiwanie cech charakterystycznych dla poszczególnych osób 
- ułatwia komunikację
- stwarza dobry klimat.

Przykłady pracy:
  • Uczestnicy pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje kartkę z narysowanym środkiem kwiatu. Każdy uczeń dorysowuje płatek kwiatu , a w środku inicjały. Uczniowie wymieniaja informacje o sobie. W środku kwiatu wpisują cechy, właściwości, zdarzenia, fakty, które ich łaczą wszystkich razem.Na płatkach zapisuja cechy,zdarzenia, fakty , które ich różnią. Wymyślaja nazwę swojego kwiatu odzwierciedlającą zawartość. Prezentacja wyników
  • Geupy wymieniaja się kwiatami.  Na podstawie otrzymanych informacji opracowują dla sąsiedniej grupy program dwudniowego wyjazdu integracyjnego uwzględniającego cechy i preferencje grupowe oraz indywidualne. Prezentacja wyników pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz