Temat: Mapa cyberbezpieczeństwa – poznajemy zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: Klasa 2
1. Wprowadzenie (5 minut)
Rozmowa wprowadzająca: nauczyciel pyta:
Krótka pogadanka:
Wyjaśnij, że Internet to ogromny świat pełen różnych miejsc, takich jak gry, strony do nauki, czaty czy filmy. Nie każde miejsce jest jednak bezpieczne. Dzisiaj stworzycie „Mapę Cyberbezpieczeństwa”, żeby wiedzieć, jak unikać zagrożeń i dobrze się bawić w Internecie.
2. . Tworzenie mapy – część 1: Wprowadzenie miejsc (10 minut)
Rozmowa: Przy każdym miejscu omówcie, co można tam robić i jakie zagrożenia mogą się pojawić:
Dzieci dostają karteczki samoprzylepne i zapisują (lub rysują) jedno zagrożenie związane z danym miejscem. Przykładają je na mapę przy odpowiednich kategoriach.
4. Rozwiązania – Jak być bezpiecznym? (15 minut)
Zasady bezpieczeństwa: Omówcie, co można zrobić, żeby unikać zagrożeń w każdym miejscu. Przykłady:
Metody
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Dodawanie do mapy:
Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: Klasa 2
- Uświadomienie dzieciom, jakie zagrożenia mogą pojawić się w różnych częściach Internetu.
- Nauka podstawowych zasad bezpieczeństwa online.
- Rozwijanie umiejętności współpracy i wyrażania swoich pomysłów.
- pogadanka - prowadzenie tematu przez rozmowę na temat Internetu; wyjaśnienie zagrożeń i zasad bezpieczeństwa;
- problemowa - analiza i identyfikacja potencjalnych zagrożeń; wymyślanie sposobów na unikanie zagrożęń;
- twórcza (burza mózgów)- pomysły, co robić, aby być bezpiecznym online, wymyślania zasad bezpieczeństwa.
- twórcza (praktyczna) -tworzenie, rysowanie mapy Internetu z miejscami, zagrożeniami i zasadami bezpieczeństwa.
- zbiorowa (całą klasą) - tworzenie wspólnej mapy na dużym arkuszu papieru; wspólna dyskusja na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa.
- praca w grupach - opracowanie wybranego obszaru
- praca idywidualna - każde dziecko proponuje przynajmniej jedno rozwiązanie problemu
- duży arkusz papieru (np. brystol)
- flamastry, kredki, naklejki
- karteczki samoprzylepne
- wydrukowane symbole różnych miejsc w Internecie (np. ikony gier online, czatów, portali edukacyjnych, e-maili)
- tablica lub flipchart do zapisania zasad
1. Wprowadzenie (5 minut)
Rozmowa wprowadzająca: nauczyciel pyta:
- „Jakie miejsca w Internecie lubicie najbardziej?”
- „Co można robić w Internecie?”
- „Czy Internet jest zawsze bezpieczny?
Krótka pogadanka:
Wyjaśnij, że Internet to ogromny świat pełen różnych miejsc, takich jak gry, strony do nauki, czaty czy filmy. Nie każde miejsce jest jednak bezpieczne. Dzisiaj stworzycie „Mapę Cyberbezpieczeństwa”, żeby wiedzieć, jak unikać zagrożeń i dobrze się bawić w Internecie.
2. . Tworzenie mapy – część 1: Wprowadzenie miejsc (10 minut)
- Rozwiń duży arkusz papieru i zaproś dzieci do stołu lub podłogi, gdzie jest on rozłożony.
- Narysuj na środku chmurkę z napisem „Internet”.
- Wokół niej dorysujcie razem różne miejsca, np. „Gry online”, „Czaty”, „Strony edukacyjne”, „Filmy i muzyka”, „Zakupy internetowe”.
- Dzieci mogą pomóc, np. rysując proste symbole (kontroler do gier, książkę, ekran komputera).
- Naklej ikony wydrukowanych miejsc, by wizualnie je oznaczyć.
Rozmowa: Przy każdym miejscu omówcie, co można tam robić i jakie zagrożenia mogą się pojawić:
- Gry online: Nieznajomi gracze, podejrzane linki, kradzież konta.
- Czaty: Obcy mogą udawać dzieci, mogą pytać o dane osobowe.
- Strony edukacyjne: Reklamy, fałszywe strony podszywające się pod znane platformy.
- Filmy i muzyka: Reklamy, materiały nieodpowiednie dla dzieci.
- Zakupy internetowe: Fałszywe strony, kradzież danych karty płatniczej.
Dzieci dostają karteczki samoprzylepne i zapisują (lub rysują) jedno zagrożenie związane z danym miejscem. Przykładają je na mapę przy odpowiednich kategoriach.
4. Rozwiązania – Jak być bezpiecznym? (15 minut)
Zasady bezpieczeństwa: Omówcie, co można zrobić, żeby unikać zagrożeń w każdym miejscu. Przykłady:
- Gry online: Nie rozmawiaj z obcymi, nie klikaj w podejrzane linki.
- Czaty: Nigdy nie podawaj swoich danych.
- Strony edukacyjne: Sprawdzaj, czy to zaufana strona.
- Filmy: Oglądaj tylko to, co polecił zaufany dorosły
- Zakupy: Poproś rodziców o pomoc, nie podawaj danych karty.
Metody
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Dodawanie do mapy:
- Dzieci zapisują (lub rysują) na innych karteczkach swoje pomysły na unikanie zagrożeń.
- Przyklejają je do odpowiednich miejsc na mapie jako „Magiczne Rady”.
- Przegląd mapy: Razem obejrzyjcie stworzoną mapę. Podkreślcie, że dzięki niej wiecie, jak korzystać z Internetu bezpiecznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz