Temat: Eksperymentujemy z wodą i dźwiękami!
Cele zajęć:
Cele ogólne:
- Poznanie zależności między ilością wody w szklance a wysokością wydawanego dźwięku (muzyka, przyroda).
- Doskonalenie umiejętności mierzenia i porównywania ilości wody (matematyka).
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
- Dzieci potrafią porównywać ilości wody w naczyniach (więcej/mniej).
- Dzieci umieją uporządkować szklanki według ilości wody.
- Dzieci rozpoznają zależność między ilością wody a wysokością dźwięku.
- Dzieci komponują proste układy dźwiękowe i odgrywają je.
Metody pracy projektowe, aktywne: sprawdzanie, badanie, porównywanie, tworzenie
Formy pracy: zespołowa i z całą klasą
Mateiały dydaktyczne: szklanki, kieliszki, miarki, pojemniki na wodę, Pojmnik z miarka litrową. karty z zadaniami, fiszki z numerami od 1-5, bum bum rurki, tablica interaktywna lub monitor, laptop podłaczony do Internetu
Kryteria sukcesu w języku ucznia:
- Potrafię porównać ilość wody w szklankach i powiedzieć, w której jest więcej, a w której mniej.
- Umiem ustawić szklanki od tej z najmniejszą ilością wody do tej z największą.
- Zauważam, że dźwięk zmienia się, gdy w szklance jest mniej lub więcej wody.
- Wiem, w której szklance dźwięk jest najwyższy, a w której najniższy.
- Razem z moim zespołem potrafię stworzyć i odegrać układ dźwięków na szklankach.
- Pracuję w zespole, słucham innych i dzielę się swoimi pomysłami.
Przebieg zajęć:
1.Rozmowa na dywanie:
- Pogadanka na temat stanów skupienia wody oraz jej znaczenia dla środowiska. Do czego służy woda?
- Przypomnienie jednostki w jakiej można odmierzać płyny, w tym wodę - litry
- Nauczyciel pokazuje dzieciom różne naczynia (szklanka, kieliszek, miarka) jako narzędzia pracy podczas zajęć.
- Wprowadzenie do tematu: „Dzisiaj będziemy eksperymentować z wodą, odmierzać jej ilość, porównywać. Zastanowimy się, czy mozna wykorzystać wodę do tworzenia i odtwarzania muzuki, czyli do grania.
- Będziemy odkrywać, jak zmienia się dźwięk, gdy wlewa się różną ilość wody do naczyń.”
2. Eksperymentowanie z ilością wody
Odmierzanie wody:
- Zadanie1. Ile szklanek wody to będzie litr? - Każdy zespół napełnia swpją szklankę wodą i podchodzi, następnie wlewa do pojemnika z podziałką. Wybrany uczeń odczytuje pojemność.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jedna szklanka, to jak częśc litra ? - ćwierć litra
Dwie szklanki - półlitra - Zadanie 2. Ile miarek trzeba wlać do kielisz, aby był pełen?
- Zadanie 3 ( zróżnicowane dla zespłów)
Zespół 1 - wlewa do szklanki 1 kieliszek wody
Zespół 2 - 2 kieliszki
Zespół 3 - 3 kileliszki
Zespół 4 - 4 klieliszków - Zespół 5 - 5 kieliszków
- Uczniowie uderzają miarka o szklankę i sprawdzają, czy wydaje dźwięk
Porównywanie:
- Uczniowie ustwiają szklanki na wspólnym stoliku, porównują, ilość wody w szklankach. Ustalają, w której szklance jest najwięcej wody, a w której najmniej.
- Ustawiają szklanki na kartkach z numerami od 1 do 5 w kolejności od tej z najmniejszą ilością wody (1) do tej z największą ilością (5)
3. Rozmowa o dżwiękach.
- Demonstracja dźwięków KLIK
4. Badanie wysokości dźwięku
- Granie na bum bum rurkach - dźwięk wysoki - niski - zauważenie od czego zależy wysokośc dźwięku ( im dłuższa rura, tym niższy dźwięk
5. Pytanie badawcze i spradzenie hipotezy- Nauczyciel pyta: „Jak myślicie, w której szklance dźwięk będzie najwyższy, a w której najniższy? Dlaczego?"
- Wnioski:
Dzieci odkrywają, że: im mniej wody w szklance, tym wyższy dźwięk.im więcej wody, tym dźwięk jest niższy.
6. Tworzenie układu dźwiękowego - granie na szklankach z wodą - próba dźwięków
- każdy zespół tworzy własny układ dźwiękowy, używając szklanek w kolejności od 1 do 5.
Przykład: zapisują kolejność (np. 3, 1, 4, 2, 5).
- Nauczyciel pyta: „Jak myślicie, w której szklance dźwięk będzie najwyższy, a w której najniższy? Dlaczego?"
- Wnioski:
- granie na szklankach z wodą - próba dźwięków
- każdy zespół tworzy własny układ dźwiękowy, używając szklanek w kolejności od 1 do 5.
Przykład: zapisują kolejność (np. 3, 1, 4, 2, 5).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz