Niby rozumiemy, niby znamy, ale kiedy przyjdzie do określenia lub wpisania do dokumentu metod stosowanych na lekcjach wielu nauczycieli gubi się, ma problem z określeniem. Dotyczy to zarówno młodych jak i doświadczonych nauczycieli.
Dlaczego tak się dzieje?
Otóż dlatego,że różni autorzy różnie klasyfikują metody i różnie je nazywają.
Postanowiłam zebrać najistotniejszy materiał dotyczący metod nauczania mających zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.
Co to jest metoda nauczania? - Jest to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z ucznami, który umożliwia realizację celów edukacyjnych i wywchowawczych.
Od czego zależy dobór metod nauczania ?
Klasyfikacja metod nauczania wg J. Herbarta
- oparte na obserwacji i pomiarze
- słowne
- oparte na działaniu praktycznym
- PODAJĄCE - uczenie gotowych treści poprzez: opowiadanie, wykład, pogadankę, dyskusję i pracę z książką
- PROBLEMOWE - rozwiązywanie zagadnień poprzez: wykłady problemowe i konwesatoryjne; stwarzanie sytuacji problemowej; wykorzystanie gier dydaktycznych
- EKSPONUJACE - przeżywanie określonych wartości poprzez: pokaz, film, prezentacja, wystawa ,itp.
- PRAKTYCZNE - aktywne działanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz