poniedziałek, 18 stycznia 2021

AKTYWIZUJACE METODY NAUCZANIA

Niby rozumiemy, niby znamy, ale kiedy przyjdzie do określenia lub wpisania do dokumentu metod stosowanych na lekcjach wielu nauczycieli gubi się, ma problem z określeniem. Dotyczy to zarówno młodych jak i doświadczonych nauczycieli. 

Dlaczego tak się dzieje? 

Otóż dlatego,że różni autorzy różnie klasyfikują metody i różnie je nazywają.

Postanowiłam zebrać najistotniejszy materiał dotyczący metod nauczania mających zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Co to jest metoda nauczania?  - Jest to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z ucznami, który umożliwia realizację celów edukacyjnych i wywchowawczych.

Od czego zależy dobór metod nauczania ? 



Klasyfikacja metod nauczania wg J. Herbarta

  • oparte na obserwacji i pomiarze
  • słowne
  • oparte na działaniu praktycznym
Klasyfikacja wg W. Okonia
  • PODAJĄCE - uczenie gotowych treści poprzez: opowiadanie, wykład, pogadankę, dyskusję i pracę z książką
  • PROBLEMOWE - rozwiązywanie zagadnień poprzez: wykłady problemowe i konwesatoryjne; stwarzanie sytuacji problemowej; wykorzystanie gier dydaktycznych
  • EKSPONUJACE - przeżywanie określonych wartości poprzez: pokaz, film, prezentacja, wystawa ,itp.
  • PRAKTYCZNE - aktywne działanie.
F. Szlosek rozszerzył grupę metod problemowych o metody aktywizujące, dzięki którym uczeń poszerza swoją wiedzę i zainteresowania, doskonali umiejętności komunikowania się w grupie, argumentowania. Dzieci uczą się poprzez działanie, są akatywne w sferze ruchowej, werbalnej i emocjonalnej.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz