niedziela, 12 stycznia 2020

Jak skutecznie pracować w zespole?

 W czasach gwałtownych przemian przemysłowych (rewolucja przemysłowa) utworzono model edukacji, którego głównym zadaniem było przekazywanie przez nauczyciela informacji. Zadaniem ucznia było bierne odbieranie tych informacji, następnie przyswajanie ich.  W tym modelu wiedzę postrzegano jako coś, co zostało wcześniej ustalone i możliwe do przekazania. Nauczyciel był często jedynym źródłem przekazywania tej wiedzy. Dostęp do książek nie był powszechny.

Czasy się zmieniły. Ba, rzeczywistość zmienia się z dnia na dzień. Żyjemy w świecie, który zmienia się w coraz szybszym tempie. Dzięki nowoczesnej technologii dostęp do wiedzy jest powszechny i bardzo łatwy. Zalewa nas morze informacji. Mamy teraz natychmiastowy dostęp do informacji i wielu osób, które mogą pomóc w znalezieniu możliwych rozwiązań. Żyjemy w społeczeństwie, w którym Internet zapewnia nam wiele sposobów komunikowania się z ludźmi na całym świecie. Czy mając taką możliwość potrafimy współpracować?

Przemysłowy model edukacji charakteryzował się dyscypliną i posłuszeństwem w nauce. Uczniowie wykonywali schematyczne zadania w kółko. W dzisiejszym świecie taki model nie jest już odpowiedni, ponieważ współcześni ludzie pracy muszą zarządzać sobą i angażować się w wielodyscyplinarne projekty z kolegami.

Jak wygląda wspólczesny model edukacji u nas w Polsce?  No, właśnie.

Czas najwyższy na zmiany. Rozpocząć należy od zmiany myślenia i zastanowienia się, jakie umiejętności są nam potrzebne, aby móc efektywnie współpracować?
Jeśli chcemy przygotować naszych młodych ludzi do życia w globalnie połączonym społeczeństwie, powinniśmy odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Polecam gorąco kurs Microsoft " Nauczanie XXI wieku: Kurs 2 - Praca zespołowa". Bardzo ciekawy i daje do myślenia. Dostarcza niezbędnej wiedzy. Materiał filmowy tłumaczony jest na język polski.

Oto w skrócie kilka punktów dotyczących pracy zespołowej, aby była świadoma i skuteczna.
Po pierwsze: nie zadajemy uczniom zadań i pytań,  na które już znają odpowiedź lub które mogą natychmiast wyszukać w Internecie.

Po drugie: musimy ukierunkować uczniów, aby budowali wiedzę poprzez głębokie uczenie się, czyli taką, gdzie muszą interpretować, analizować, syntetyzować i oceniać informacje w celu budowania zrozumienia. "Zamiast więc pracować w ramach pojedynczych, odrębnych obszarów tematycznych - takich jak matematyka, nauki ścisłe, historia i języki - uczniowie powinni mieć możliwość zaangażowania się w naukę w wielu dyscyplinach. Na przykład, czy naprawdę potrafisz zrozumieć, dlaczego artyści z określonego okresu malowali w określony sposób lub stosowali określone techniki lub materiały, jeśli nie rozumiesz i nie rozumiesz ekonomii i ówczesnych norm społecznych?"

Po trzecie: musimy wykształcić u nich umiejętność samoregulacji, to znaczy, że uczniowie przejmują kontrolę nad własną nauką. Kiedy  zaangażują się, ustalają swoje cele uczenia się i decydują o najlepszych strategiach prowadzących do osiągnięcia celów. Ponadto monitorują postępy i oceniają skuteczność wybranychwstrategii. Planują.


Po czwarte : stwarzajmy uczniom możliwości  zaangażowania się w ważne dla nich zadania edukacyjne, które odbywają się w dłuższym okresie. Musimy nauczyć ich przejmowania kontroli nad własną nauką.

Skuteczna praca w zespole:Współpraca. Uczniowie dzielą się odpowiedzialnością za wykonane zadania, wspólnie podejmują merytoryczne decyzje.
Ich praca jest współzależna.
Zdobywają (budują) swoją wiedzę i umiejętności, które muszą zastosować w zadaniu. Wiedza powinna być interdyscyplinarna.
Rozwiązują problemy i stosują innowacje.
Samoregulacja - podczas zadań długoterminowych
Planowanie i ocena własnej pracy.
Korygowanie pracy na podstawie informacji zwrotnych.
Wykorzystywanie ICT do nauki.
Weryfikowanie i komunikacja.




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza