piątek, 17 stycznia 2020

Czary spod linijki

Matematyką można się świetnie bawić, jednocześnie doskonaląc umiejętności. Zaproponuję dzisiaj kilka zabaw i ćwiczeń matematcznych, które zatytułowałam przewrotnie "Czary spod linijki" a dotyczyć będą realnych problemów. Wszak matematyka jest wszędzie. Inspiracją dla mnie była książka  pt."Matematyka jest wszędzie" - Mai Krämer"

1. POMIAR - Ile mierzy?
a) Zabawy w klasie
Moje ciało
  • Zmierzcie swoje części ciała, takie jak: – długość całej ręki, długość dłoni, czy stopy itp.,  obwód pasa, bioder, głowy, szyi, łydki itp. 
  • Porównajcie swoje pomiary z pomiarami kolegi. 
  • Ustawcie wyniki rosnąco lub malejąco.
  • Pomyślcie, o co można zapytać? 
  • Ułóżcie pytania i odpowiedzcie na nie.
  • Zmierzcie swój wzrost i zanotujcie wyniki. 
  • Następnie wykonajcie dwa kroki i zmierzcie ich łączną długość. 
  • Porównajcie wyniki pomiarów. Co zauważyliście?
     Mierzenie przedmiotów przyniesionych z domu:
  •       Dokonajcie pomiaru przedmiotów, które przynieśliscie (szalik, kawałek sznurka, grzebień, spinka, korale, drewniana łyżka, widelec, tubka kleju, pasty do zębów itp.  
  •       Wykonajcie następujące czynności: – zmierzcie długość i szerokość przyniesionych przedmiotów, – zapiszcie wyniki pomiarów, – porównajcie uzyskane wyniki między sobą, – uporządkujcie przedmioty: od najkrótszego do najdłuższego, od najszerszego do najwęższego itp.

  •      Mierzenie ogórków (lub innych warzyw, np. marchewki, pietruszki) - ułóżcie ogórki przyniesione z domu od najmniejszego do największego.
  •      Zmierzcie ich długość. 
  •      Pod każdym ogórkiem zapiszcie wielkość. Obliczcie ich wspólną długość.
  •      Ułóżcie ogórki w linii prostej. Zmierzcie ich wspólną długość. Czy ten pomiar zgadza się z poprzednimi wyliczeniami?
  •      Obliczcie różnicę między najdłuższym a najkrótszym ogórkiem.
  •      Porównajcie wyniki tylko tych ogórków, których wymiar można opisac liczbą parzystą. Ile jest takich ogórków?


b) Na boisku szkolnym - uczniowie pracują w małych zespołach
  •  Poszukajcie na boisku szkolnym waszych cieni i zmierzcie je. Zapiszcie wyniki .
  • Porównajcie wasze wyniki. 
  • Odpowiedzcie na pytania: 
– Ile centymetrów ma najdłuższy cień? 
– Ile centymetrów ma najkrótszy cień? 
– O ile centymetrów najkrótszy cień jest krótszy od najdłuższego? 
– Ile cieni ma długość powyżej 70 cm? itp.

  • Poszukajcie przedmiotów, których długość wg waszego szacowania wynosi 1metr.
  • Dokonajcie pomiaru. Czy faktycznie przedmiot ma długośc jednego metra?


 2. Szacowanie
  • Oszacujcie: 
– Jaką długość i szerokość ma najmniejszy i największy przedmiot znajdujący się w Waszym plecaku? 
– Jak daleko poleci papierowy samolocik? 
– Jak daleko skoczycie w dal na jednej nodze? 
– Jaki jest obwód szkolnej ławki? 
– Jaka jest odległość od waszej ławki do drzwi? itp. 
A teraz wykonajcie dokładne pomiary i zobaczcie, na ile wasze wyniki szacunkowe są zgodne z rzeczywistymi.

3. Planowanie- Organizujecie przyjęcie urodzinowe. Zaprosiliście 16 osób.
- Zaplanujcie, jak posadzicie gości przy stole: kwadratowym i prostokątnym.
- Pomyślcie, jakie wymiary powinien mieć każdy ze stołów, aby gościom wygodnie się siedziało.
- Narysujcie różne warianty usadzenia gości. Porównajcie swoje pomysły.

7.       

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz