Dzisiaj opiszę projekt realizowany w klasie pierwszej - Literkowo.
Poznawanie liter i nauka czytania może być prawdziwą baśniową przygodą. O tym przekonały się wszystkie pierwszaki uczestniczące w tym projekcie.
Rozpoczęliśmy od krótkiego filmowego wprowadzania, w którym król Alfabet prosi dzieci o pomoc w odbudowie zniszczonego przez huragan Literkowa.
Dzieci ochoczo przystąpiły do pracy. Musiały zaprojektować nowe miasto Literkowo.
Na tablicy powiesiłam duży arkusz szarego papieru. Uczniowie otrzymali literki, każdy inną.
Dla swoich literek projektowały domy. Jeśli litera oznaczała samogłoskę, dach jej domu był czerwony, jesli spółgłoskę - niebieski. Następnie projektowały ulice i inne niezbędne budowle.
W ciągu 45 minut miasto Literkowo zostało zaprojektowane. Piekny projekt został powieszony w kąciku klasy i wisiał tam przez cały czas trwania projektu eTwinning. Naszą propozycję Literkowa umieściliśmy we wspólnym katalogu .
Wprowadzanie poszczególnych liter za każdym razem stanowiło nowe wyzwanie i skłaniało do działania w różnych obszarach edukacji.
Pierwszą wizytę zaliczyliśmy u Litery O.
W tym dniu zorganizowaliśmy Dzień Ogórkowy. Dzieci przyniosły ogórki i rozcoczęło się ogórkowe szaleństwo. Porównywały ich długość, przeliczaczały, mierzyły różnymi miarkami, ważyły.
Po zajęciach matematycznych przszedł czas na badania przyrodnicze i odkrywanie. Uczniowe oglądali ogórki pod lupą. Obierali ze zkórki, wąchali, dotykali, opisywali swoje doświadczenia.
Następnie z niebieskich i czerwonych kartoników układali strukturę wyrazu "ogórek". Były też ćwiczenia w wyodrębnianiu głoski o na początku, w środku i na końcu wyrazu. Były ćwiczenia przy tablicy interaktywnej "Gdzie się schowała litera "O".
Najbardziej pierwszakom podobały się zajęcia kulinarne. Przygotowywały mizerię ze swoich ogórków.
Dzień Ogórkowy kończyły zajęcia kreatywne. Materiałem były oczywiście ogórki.
Starałam się, aby aktywności uczniów związane z poznawaniem kolejnych liter były różnorodne. Do ciekawszych mogę zaliczyć układanie liter z własnych ciał, rysowanie portretów liter na papierze oraz na ekranie komputera, kodowanie w języku Scratch – literki u fryzjera, gry planszowe i interaktywne, filmy i prezentacje. Na potrzeby projektu przygotowałam grę planszową "Literkowo"- uczniowie zdobywali literki i układali z nich wyrazy.
Moje pierwszaki wykazały się ogromną kreatywnością podczas tworzenia lapbooka pt. „Literkowo”, którego celem było utrwalenie wszystkich liter. Nie rozdaję dzieciom szablonów do wypełnienia, kolorowania i wklejania. Wszystko wykonują same. dzięki temu ich lapbooki są oryginalne.
Na zajęciach nie zabrakło prostych doświadczeń i obserwacji owocowo – warzywnych. Powstał fantastyczny zbór Abecadło owocowo_warzywne.
Z wybranych w konkursach klasowych prac dziecięcych uczestników projektu utworzyłam ciekawą galeria portretów literek.
Były też aktywności kulinarne – oprócz wspomnianej wyżej mizerii przyrządzali pastę jajeczną.
Tworzyli opowieści o literkach oraz rysowali komiksy, np. o wodzie. Wykonywali zabawki, np. dżdżownice z pończochy lub cebulaki.
Wytwarzali również papier czerpany z makulatury. W trakcie projektu poznawali także różne rośliny, zwierzęta oraz ich środowisko życia. Założyli hodowlę swoich roślin. Dbali o nie i notowali spostrzeżenia. Recytowali wiersz „ Abecadło” , śpiewali piosenkę : „A jak Agatka” na Literkowym Festiwalu Piosenki. Przygotowali również przedstawienie teatralne wg mojego autorskiego scenariusza, pt. „Porwanie literek".
Ogromne emocje wzbudziło wspólne czytanie opowieści z Literkowa napisanych przez partnerów. Uczniowie znali już litery i potrafili samodzielnie przeczytać teksty ułożone przez partnerów, co sprawiało ogromną radość i satysfakcję.
Wielki WOW była premiera przedstawienia "Porwanie literek" dla wszystkich pierwszaków i dla rodziców.
Oto wspólnie wypracowane rezultaty projektu. Projekt otrzymał wiele Krajowych Odznak Jakości.
Do pobrania plansza gry "Literkowo"
KOLOROWA
DO KOLOROWANIA
Pierwszą wizytę zaliczyliśmy u Litery O.
W tym dniu zorganizowaliśmy Dzień Ogórkowy. Dzieci przyniosły ogórki i rozcoczęło się ogórkowe szaleństwo. Porównywały ich długość, przeliczaczały, mierzyły różnymi miarkami, ważyły.
Po zajęciach matematycznych przszedł czas na badania przyrodnicze i odkrywanie. Uczniowe oglądali ogórki pod lupą. Obierali ze zkórki, wąchali, dotykali, opisywali swoje doświadczenia.
Następnie z niebieskich i czerwonych kartoników układali strukturę wyrazu "ogórek". Były też ćwiczenia w wyodrębnianiu głoski o na początku, w środku i na końcu wyrazu. Były ćwiczenia przy tablicy interaktywnej "Gdzie się schowała litera "O".
Najbardziej pierwszakom podobały się zajęcia kulinarne. Przygotowywały mizerię ze swoich ogórków.
Dzień Ogórkowy kończyły zajęcia kreatywne. Materiałem były oczywiście ogórki.
Starałam się, aby aktywności uczniów związane z poznawaniem kolejnych liter były różnorodne. Do ciekawszych mogę zaliczyć układanie liter z własnych ciał, rysowanie portretów liter na papierze oraz na ekranie komputera, kodowanie w języku Scratch – literki u fryzjera, gry planszowe i interaktywne, filmy i prezentacje. Na potrzeby projektu przygotowałam grę planszową "Literkowo"- uczniowie zdobywali literki i układali z nich wyrazy.
Moje pierwszaki wykazały się ogromną kreatywnością podczas tworzenia lapbooka pt. „Literkowo”, którego celem było utrwalenie wszystkich liter. Nie rozdaję dzieciom szablonów do wypełnienia, kolorowania i wklejania. Wszystko wykonują same. dzięki temu ich lapbooki są oryginalne.
Na zajęciach nie zabrakło prostych doświadczeń i obserwacji owocowo – warzywnych. Powstał fantastyczny zbór Abecadło owocowo_warzywne.
Z wybranych w konkursach klasowych prac dziecięcych uczestników projektu utworzyłam ciekawą galeria portretów literek.
Były też aktywności kulinarne – oprócz wspomnianej wyżej mizerii przyrządzali pastę jajeczną.
Tworzyli opowieści o literkach oraz rysowali komiksy, np. o wodzie. Wykonywali zabawki, np. dżdżownice z pończochy lub cebulaki.
Wytwarzali również papier czerpany z makulatury. W trakcie projektu poznawali także różne rośliny, zwierzęta oraz ich środowisko życia. Założyli hodowlę swoich roślin. Dbali o nie i notowali spostrzeżenia. Recytowali wiersz „ Abecadło” , śpiewali piosenkę : „A jak Agatka” na Literkowym Festiwalu Piosenki. Przygotowali również przedstawienie teatralne wg mojego autorskiego scenariusza, pt. „Porwanie literek".
Ogromne emocje wzbudziło wspólne czytanie opowieści z Literkowa napisanych przez partnerów. Uczniowie znali już litery i potrafili samodzielnie przeczytać teksty ułożone przez partnerów, co sprawiało ogromną radość i satysfakcję.
Wielki WOW była premiera przedstawienia "Porwanie literek" dla wszystkich pierwszaków i dla rodziców.
Oto wspólnie wypracowane rezultaty projektu. Projekt otrzymał wiele Krajowych Odznak Jakości.
Do pobrania plansza gry "Literkowo"
KOLOROWA
DO KOLOROWANIA
świetne
OdpowiedzUsuń