czwartek, 29 sierpnia 2024

Jak definiować cele metodą SMART?

Metoda SMART jest ciekawym i  skutecznym narzędziem do formułowania celów. Pomaga w ich precyzyjnym określeniu i wyznaczaniu planu do realizacji. jest powszechnie stosowana w biznesie, zarządzaniu projektami i rozwoju osobistym. Jednak coraz częściej znajduje zastosowanie również w edukacji, w tym na poziomie szkoły podstawowej. Dzięki SMART, nauczyciele mogą pomagać uczniom w precyzyjnym określaniu swoich celów edukacyjnych, co prowadzi do lepszych wyników i większej motywacji do nauki.

Ważne jest, aby cel był konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać motywację i konsekwentnie dążyć do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Niezależnie od tego, czy chodzi o cele zawodowe, zdrowotne czy finansowe, metoda SMART może być zastosowana w różnych obszarach życia, pomagając w realizacji nawet najbardziej ambitnych planów. W edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-3) metoda SMART może być używana w różnych kontekstach, dostosowując cele do poziomu rozwoju dzieci.

SMART to akronim od angielskich słów: Specific (konkretny), Measurable (mierzalny), Achievable (osiągalny), Relevant (istotny) oraz Time-bound (określony w czasie). 

Spóbujmy się  przyjrzeć tej technice na przykładach

1. Nauka czytania

  • Specific (Konkretny): "Przeczytam jedną krótką książeczkę w ciągu dwóch tygodni."
  • Measurable (Mierzalny): Nauczyciel może monitorować, ile stron dziecko przeczytało każdego dnia.
  • Achievable (Osiągalny): Wybranie książeczki, która jest dostosowana do poziomu czytelniczego dziecka, aby było to realne wyzwanie.
  • Relevant (Istotny): Nauczyciel tłumaczy dziecku, że codzienne czytanie pomoże mu stać się lepszym czytelnikiem i umożliwi mu zrozumienie ciekawych historii.
  • Time-bound (Określony w czasie): Dziecko ma dwa tygodnie na przeczytanie książeczki.Podajemy konretną datę, np.  30 września - wtorek.

  • 2. Rozwijanie umiejętności matematycznych
    • Specific (Konkretny): "Nauczę się dodawać liczby w zakresie 1-20 w ciągu trzech tygodni."
    • Measurable (Mierzalny): Nauczyciel może sprawdzać postępy dziecka poprzez krótkie quizy lub zadania, mierząc, jak wiele przykładów potrafi rozwiązać poprawnie.
    • Achievable (Osiągalny): Zadanie jest realistyczne, ponieważ dodawanie w tym zakresie jest standardowym elementem programu nauczania w klasach 1-3.
    • Relevant (Istotny): Nauczyciel wyjaśnia, że opanowanie dodawania jest podstawą do dalszej nauki matematyki, co pomoże dziecku w codziennych sytuacjach, takich jak liczenie pieniędzy czy ocena wyników w grach.
    • Time-bound (Określony w czasie): Cel ma być osiągnięty w ciągu trzech tygodni.
    Metoda SMART to efektywne narzędzie, które może znacząco wspierać proces edukacyjny
    w szkole podstawowej. Poprzez precyzyjne formułowanie celów, mierzenie postępów, realistyczne podejście, skupienie się na istotnych aspektach oraz określenie ram czasowych, uczniowie zyskują narzędzie, które nie tylko ułatwia im naukę, ale również przygotowuje ich do bardziej świadomego i zorganizowanego działania w przyszłości.

    Zastosowanie metody SMART w edukacji wczesnoszkolnej pomaga dzieciom w stopniowym rozwijaniu umiejętności planowania, samodyscypliny i monitorowania własnych postępów, co jest fundamentem sukcesu w dalszej nauce.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz