czwartek, 30 sierpnia 2018

O ocenianiu kształtującym

Ostatnio sformułowanie "ocenianie kształtujące" , w skrócie (OK) często pojawia się w szkołach w zaleceniach poewaluacyjnych itp. Nazywane jest również "ocenianiem pomagającym się uczyć". Na całym świecie chwalone jest zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów, bowiem przynosi wymierne korzyści. Idea oceniania kształyującego do Polski zawitała 2002 roku.

Warto przyjrzeć się czym jest takie ocenianie i na czym ono polega i jaką powinno pełnić rolę?

Jest to rodzaj oceniania szkolnego, którego podstawowym zadaniem jest pomoc uczniowi w uczeniu się, czyli  takie ocenianie ma go wspierać, wspomagać  oraz dostraczać informacji zwrotnej.  Nauczycielowi ma dostarczać informacji o tym, jak przebiega proces uczenia się, aby modyfikował dalsze nauczanie pod ucznia.

Co to znaczy i jak to powinno wygladać w praktyce? Przedstwię kolejne elementy. Posłużę się przykładami dla klasy drugiej do tematu: "Słowiński Park Narodowy"

1. Po pierwsze nauczyciel powinien zastanowić się i zadać sobie dwa podstawowe pytania

  • Po co tego uczę? 
Chce, aby uczniowie zrozumieli, jak ważna jest ochrona środowiska i poznali sposoby jej chronienia, np. parki narodowe.
  • Co moi uczniowie już wiedzą na ten temat? 
Przeprowadzam wcześniej krótkie, luźne  rozmowy z uczniami na ten temat.

2. Następnie określam cel, który chcę osiągnąć i przedstawiam go uczniom w sposób jasny i zrozumiały, np.


Dzisiaj będziemy wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały o Słowińskim Parku Narodowym , które posłużą nam do utworzenia Lapbooka.

3.  Ustalane są kryteria oceniania  (NACOBEZU) 
np. 
  • Potrafię współdziałać w zespole.
  • Potrafię wyszukiwać informacje o Słowińskim Paru Narodowym korzystając z różnych źródeł.
  • Selekcjonuję, porządkuję informacje.
  • Wypowiadam się na temat dokonanego przeze mnie wyboru.
4, Przekazywana jest informacja zwrotna dla uczniów, która zawiera:
  • wyszczególnienie dobrych elementów pracy ucznia
  • zwrócenie uwagi na to, co wymaga poprawienia, doskonalenia, ćwiczeń, większej uwagi, dodatkowej pracy
  • wskazówki,w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę.
  • wskazówki, w jakim kierunku powinien pracować dalej.
np. Zgromadziłeś wiele ciekawych materiałów. Fantastycznie je pogrupowałeś. Czy wszystkie wykorzystasz w tworzeniu lapbooka? Przejrzyj materiały jeszcze raz i zastanów się, które informacje są najważniejsze i warto je umieścić w lapbooku i zapamiętać, które są ciekawostkami i na pewno zainteresują Twoich kolegów podczas prezentacji?




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz