Warto przyjrzeć się czym jest takie ocenianie i na czym ono polega i jaką powinno pełnić rolę?
Jest to rodzaj oceniania szkolnego, którego podstawowym zadaniem jest pomoc uczniowi w uczeniu się, czyli takie ocenianie ma go wspierać, wspomagać oraz dostraczać informacji zwrotnej. Nauczycielowi ma dostarczać informacji o tym, jak przebiega proces uczenia się, aby modyfikował dalsze nauczanie pod ucznia.
Co to znaczy i jak to powinno wygladać w praktyce? Przedstwię kolejne elementy. Posłużę się przykładami dla klasy drugiej do tematu: "Słowiński Park Narodowy"
1. Po pierwsze nauczyciel powinien zastanowić się i zadać sobie dwa podstawowe pytania
- Po co tego uczę?
- Co moi uczniowie już wiedzą na ten temat?
2. Następnie określam cel, który chcę osiągnąć i przedstawiam go uczniom w sposób jasny i zrozumiały, np.
Dzisiaj będziemy wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały o Słowińskim Parku Narodowym , które posłużą nam do utworzenia Lapbooka.
3. Ustalane są kryteria oceniania (NACOBEZU)
np.
- Potrafię współdziałać w zespole.
- Potrafię wyszukiwać informacje o Słowińskim Paru Narodowym korzystając z różnych źródeł.
- Selekcjonuję, porządkuję informacje.
- Wypowiadam się na temat dokonanego przeze mnie wyboru.
4, Przekazywana jest informacja zwrotna dla uczniów, która zawiera:
- wyszczególnienie dobrych elementów pracy ucznia
- zwrócenie uwagi na to, co wymaga poprawienia, doskonalenia, ćwiczeń, większej uwagi, dodatkowej pracy
- wskazówki,w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę.
- wskazówki, w jakim kierunku powinien pracować dalej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz