czwartek, 17 maja 2018

Komiksy i narzędzia TIK

Zajęcia języka polskiego można uatrakcyjnić korzystając z różnych narzędzi TIK. Dzieci lubią poznawać i uczyć się czegoś nowego, a świat cyberprzestrzeni daje nam nieograniczone możliwości.

Podzielę się dzisiaj pomysłem na realizację zajęć zintergrowanych: ed. polonistyczna, ed. plastyczna , ed komputerowa.  Zajęcia te odbywały się wokół tematu "Podróż do Krakowa". Oczywiście była to podróż wirtualna, bowiem Kraków  oddalony jest od nas o setki kilometrów. Dzieci poznawały zabytki i legendę "Legenda o smoku wawelskim".

Właśnie ta legenda stała się inspiracją do naszych działań.
Zaczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia "komiks" i oglądania różnych komiksów. Następnie legendę podzieliliśmy na zdarzenia. Niektóre próbowaliśmy inscenizować. Dzięki temu dzieci zrozumiały, jak ułożyć dialogi do naszego komiksu. Dialogi układaliśmy do poszczególnych scen ustnie, ja spisywałam je na kartce. Następnie kartkę pocięłam w taki sposób, aby powstały sceny. Dzieci losowały sceny i dalej odbywała się praca indywidualna przy komputerze.

1. Zadanie nr 1 - Rysowanie w programie Paint
Uczniowie rysowali  tło do swojej komiksowej sceny , następnie musieli zapisać rysunek w swoimi folderze odpowiednio go opisując.

2. Zadanie nr 2 - Pobieranie grafiki z Internetu i zapis w folderze.
Wcześniej, na blogu klasowym , w zakładce "galeria" przygotowałam w odpowiednim formacie rysunki, które mogły dzieci wybrać do swoich kompozycji. Strona bezpieczna , grafika autorska, zatem nikt nam nie zarzuci łamania praw autorskich.
Uczniowie najeżdżali kursorem na wybraną postać, klikali prawym przyciskiem myszy wybierając komendę "zapisz grafikę jako" i zapisywali w swoim folderze.

3. Zadanie nr 3 - Tworzenie karty komiksu w programie https://www.toonytool.com/
Dzieci otworzyły stronę ( link przgotowałam dla nich na blogu klasowym). Głównym zadaniem było importować do programu swój rysunek z tłem i wybrane postaci do komiksu. Jak to zrobić opisywałam TUTAJ. Do ustawionych postaci dodały chmurki dialogowe i wpisały wcześniej przygotowane na kartkach dialogi. Dla pierwszej klasy było to dosyć trudne zadanie, gdyż wpisanie polskich znaków wymagało znajomości klawiatury i jej skrótów.
Ukończoną pracę należało zapisać w folderze.

4. Zadanie nr 4 - Importowanie karty komiksu na klasowy padlet.
Aby w pełni ukończyć zadanie należało zapisać swoją pracę na klasowym padlecie uwzględniająć numer sceny i autora. Link podałam na klasowym blogu. Prace są autorskie nie poprawiane przeze mnie. W niektórych dialogach brakuje znaków interpunkcyjnych. Ale to nie było aż tak ważne. Najważniejsze było to,że doskonale poradziły sobie z zadaniem.

Dzięki padletowi łatwiej było mi złożyć kolejne karty komiksu w jedną całość. A oto efekt naszej pracy: "Legenda o smoku wawelskim".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz