Co możemy znaleźć w sieci ?
1. Rozmowa na temat różnych rodzajów sieci.
- jakie są sieci i do czego służą?
Opowiastka:
Jedziemy na ryby. Wypływamy kutrem w morze. Zarzucamy sieci. Chcemy złowić dorsza. Wyciągamy sieć i.....
Dzieci wymieniają, co mogłoby znaleźć się w tej sieci oprócz ryby: wodorosty, śmieci itp....
2. Sieć internetowa.
Zabawa ruchowa w budowanie sieci. Dzieci stoją w kręgu i rzucają sobie w różnych kierunkach włóczkę. Powstaje sieć komunikacyjna.
Nauczyciel pokazuje uczniom pudełko: Wyobraźcie sobie ,że to jest sieć internetowa. Napiszcie co tylko chcecie na kartkach i wrzućcie do tej sieci. Kartki mogą być różne: duże, małe, kolorowe, porwane, urwane. Możecie wrzucić tyle kartek, ile chcecie.
Uczniowie wykonują zadanie. Nauczyciel również uczestniczy w zabawie i wypisuje hasła na kartkach. Kartki nauczyciela są przemyślane, , maja ładne kształty i kolory, napisane na nich hasła są niemiłe i budzą brzydkie skojarzenia, np, psia kupa, stare gacie, śmierdzące skarpety, zepsute ogórki, zepsute mięso....
Uczniowie kolejno z sieci losują kartki. Otrzymują polecenie, aby do nich nie zaglądać, dopóki nauczyciel nie da odpowiedniego sygnału. Siadają w kręgu. Nauczyciel uważnie obserwuje zachowanie uczniów, czy nie zaglądają do wylosowanych kartek.
Uczniowie kolejno głośno odczytują, co znaleźli w sieci. Następuje selekcja rzeczy przydatnych od zwyczajnych , czasami obrzydliwych śmieci. Dzieci wypowiadają się na temat, co z danymi rzeczami mogą zrobić i jaki będzie skutek, jeśli zostawią sobie.
Losowanie powtarzamy kilka razy, aż zaobserwujemy,że któryś uczeń złamał zakaz i wcześniej zajrzał do kartki.
Uczeń wypowiada się dlaczego złamał zakaz - wyjaśniamy,że ciekawość jest rzeczą ludzką, ale musimy wiedzieć,że czasami za jej zaspokojenie przychodzi nam drogo zapłacić - tutaj należy odnieść się do różnych treści wrzuconych do internetu i o zakazach dorosłych, o skutkach zaglądania na nieprzyzwoite strony ( wirusy, programy szpiegujące itp..., uszczerbek na psychice)
3. Zapalniczka
Nauczyciel wyjmuje zapalniczkę i pyta dzieci, czy wiedza co to jest. Czy ten przedmiot jest bezpieczny. ( zwykle dzieci uważają za bezpieczny). Nauczyciel prosi, aby ktoś położył palec na zapalniku. Następnie wykonuje ruch zapalenia zapalniczki. Uczeń odruchowo cofa palec.
Rozmowa, dlaczego?
Wniosek - kiedyś się oparzył i wie,że płomień jest gorący, wie,że ostrzeżenia dorosłego są zasadne.
Odniesienie do Internetu -
Podsumowanie: Do Internetu każdy może wrzucić, co chce. Są tam informacje przydatne, są też nieprzyzwoite, fałszywe itp. Musimy umieć dokonać selekcji. Nie otwieramy podejrzanych stron, ponieważ możemy zaszkodzić sobie i uszkodzić sprzęt. W sieci czyha na nas wiele niebezpieczeństw. Musimy umieć je rozpoznać. Należy przestrzegać zakazów ustalonych przez rodziców i nauczycieli, bowiem oni maja doświadczenie i nie chcą, aby dzieci ucierpiały.
Zakończenie lekcji jest punktem wyjścia do następnej dotyczących innych zagrożeń.
Strona poświęcona pracy w klasach 1- 3. Zawiera wiele ciekawych materiałów edukacyjnych. Zapraszam. DOROTA DANKOWSKA
Strony
- KLASA 1
- KLASA 2
- KLASA 3
- FILMY, PREZENTACJE I PROGRAMY PRZYRODNICZE
- FILMY, PREZENTACJE - JĘZYK POLSKI
- INSPIRACJE PEDAGOGICZNE
- MATEMATYKA ONLINE
- KLASOWY BLOG
- STRONA GŁÓWNA
- POMYSŁY EDUKACYJNE
- NARZĘDZIOWNIA
- PROGRAMY-INNOWACJE
- ED. POLONISTYCZNA
- KULTURA I SZTUKA
- PREZENTACJE GENIAL.LY
- KOLEKCJE WAKELET
- SZKOŁA BEZ NUDY
- Strona główna
NARZĘDZIOWNIA SUPERBELFRÓW MINI
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz