wtorek, 22 lipca 2025

Na czym polega metoda WebQuest?


Metoda WebQuest to technika dydaktyczna, która wykorzystuje Internet jako główne źródło informacji do realizacji zadań edukacyjnych.


Na czym polega, w kilku punktach.

  1. Uczniowie dostają konkretne, jasno sformułowane zadanie lub problem do rozwiązania.

  2. Nauczyciel przygotowuje zestaw wyselekcjonowanych, wiarygodnych stron internetowych lub innych zasobów online, z których uczniowie korzystają podczas pracy.

  3. Uczniowie krok po kroku wykonują zadanie, korzystając z podanych źródeł, często pracując w grupach. Czasem muszą analizować, porównywać informacje, tworzyć własne wnioski lub produkty (np. prezentację, raport).

  4. Efektem pracy mogą być prezentacje, eseje, plakaty, filmy czy inne formy przekazu.

  5. Nauczyciel ocenia nie tylko produkt końcowy, ale też proces pracy i współpracę.

Zalety tej metody:
  • Uczeń jest aktywnym badaczem, a nie tylko biernym odbiorcą informacji.

  • Korzysta się z przygotowanych, sprawdzonych materiałów, co skraca czas szukania i zmniejsza ryzyko natrafienia na nieprawdziwe informacje.

  • Metoda rozwija umiejętności krytycznego myślenia, samodzielności i pracy zespołowej.

  • Zadania mają praktyczne zastosowanie i często nawiązują do realnych problemów.


Przykład

Opracowywany temat "Ochrona środowiska – jak dbać o naszą planetę?" 

1. Zadanie:-  przygotować krótką prezentację lub plakat,  w którym uczniowie opisują 3 sposoby, jak każdy z nas może dbać o środowisko naturalne.

2. Źródła informacji (wybrane strony internetowe):
3. Proces:
  • Przeczytaj informacje ze stron.

  • Wybierz 3 różne sposoby na ochronę środowiska.

  • Zastanów się, dlaczego są ważne.

  • Przygotuj plakat lub prezentację na komputerze/tablecie lub na kartce papieru.

4. Produkty końcowe:
  • Plakat lub prezentacja multimedialna (np. w PowerPoint, Google Slides, Canva).

  • Krótkie ustne przedstawienie swoich propozycji przed klasą.

5. Ocena: Nauczyciel oceni, czy dobrze wybrano sposoby oraz ich opis. Sprawdzi, czy uczniowie potrafią je uzasadnić. Ważna jest też estetyka plakatu/prezentacji oraz forma wypowiedzi



sobota, 28 czerwca 2025

Trening uważnosci


 Trening uważności dla dzieci w wieku 7–10 lat powinien być prosty, angażujący i dostosowany do poziomu rozwojowego dzieci. Celem jest pomoc w rozwijaniu zdolności do koncentracji, radzenia sobie z emocjami i budowania świadomości chwili obecnej.

 Główne zasady treningu uważności dla dzieci to:

  1. Krótko i konkretnie – dzieci w tym wieku mają ograniczoną zdolność koncentracji.

  2. Zabawa i obrazowość – techniki powinny być ciekawe i „namacalne”.

  3. Regularność – codzienne, krótkie ćwiczenia są lepsze niż długie i rzadkie.

  4. Bez oceniania – uważność to obserwowanie, nie ocenianie.

  5. Obecność dorosłego – dziecko uczy się najskuteczniej przez naśladowanie

Propozycje ćwiczeń:
1. Świadome oddychanie - nadmuchany balonik -  dziecko kładzie ręce na brzuchu i wyobraża sobie, że jego brzuch to balon. Przy wdechu balon się napełnia, przy wydechu – wypuszcza powietrze.

Czas trwania: 2–3 minuty
Wariant: z zamkniętymi oczami lub z miękką maskotką na brzuchu.

2. Rozwój świadomości ciała - dziecko leży na plecach i skupia uwagę na kolejnych częściach ciała (od stóp do głowy). Może sobie wyobrażać, że przesuwa latarkę po ciele.

3. Rozwój uważności zmysłowej - dziecko przez 1 minutę patrzy uważnie na przedmiot (np. owoc), następnie dotyka go, wącha, a potem je bardzo powoli.

Zmysły: wzrok, dotyk, węch, smak
Cel: zauważenie szczegółów, koloru, faktury, zapachu.

4. Uważnie słuchanie - koncentracja na dźwiękach - dziecko słucha dźwięku np. dzwoneczka lub aplikacji z dźwiękiem mis tybetańskich. Zadaniem jest wsłuchiwanie się aż dźwięk całkowicie zniknie.

Wariant: potem słuchanie dźwięków otoczenia przez 1 minutę z zamkniętymi oczami.

5. Uważnie ruchy - obecność w ciele podczas ruchu

Ćwiczenie: bardzo powolne chodzenie, jakby dziecko miało jajko na głowie. Skupia się na każdym kroku, dotyku stopy z podłogą.
Wariant: uważne rozciąganie lub joga dla dzieci.

6. Uważne emocje - rozpoznawanie i nazywanie emocji.

Ćwiczenie: rozmowa o tym, jakie emocje towarzyszyły dziecku dziś. Gdzie je czuło w ciele? Co je wywołało?
Pomoc: plansze z buźkami emocji, książki z bohaterami przeżywającymi różne stany.

7. Cicha chwila z oddechem -  samodzielne stosowanie technik

Ćwiczenie: dziecko siada wygodnie, zamyka oczy i oddycha spokojnie. W myślach może powtarzać: „Wdech – jestem spokojny, wydech – uśmiecham się.”
Czas: 3–5 minut

8. Gra „Zauważ 5 rzeczy” - skupienie się na zmysłach w danej chwili

Ćwiczenie: dziecko mówi:

  1. 5 rzeczy, które widzi

  2. 4 rzeczy, które słyszy

  3. 3 rzeczy, które czuje (dotyk)

  4. 2 rzeczy, które czuje nosem

  5. 1 rzecz, którą może posmakować lub o niej opowiedzieć
    Można robić podczas spaceru, przerwy w klasie, w domu.


niedziela, 22 czerwca 2025

Skróty klawiszowe dla Windows


 Skróty klawiszowe na komputerze pozwalają szybko wykonywać różne czynności bez użycia myszy. Poniżej znajdziesz listę najpopularniejszych skrótów klawiszowych dla systemów Windows.



Ctrl + C Kopiuj
Ctrl + X Wytnij
Ctrl + V Wklej
Ctrl + Z Cofnij
Ctrl + Y Ponów
Ctrl + A Zaznacz wszystko
Ctrl + S Zapisz
Ctrl + P Drukuj
Ctrl + F Znajdź
Alt + Tab Przełącz między otwartymi oknami
Windows + D Pokaż pulpit
Windows + L Zablokuj komputer
Ctrl + Shift + Esc Menedżer zadań
Alt + F4 Zamknij aktywne okno