wtorek, 10 lutego 2015

Monografia liczby 10 - scenariusz zajęć klasa 1

Cele główne:

  • kształtowanie pojęcia liczby dwucyfrowej
  • zapis liczby dwucyfrowej - liczba 10
Cele szczegółowe
Uczeń:

  • porządkuje liczby od 0 do 10;
  • przelicza od 0 do 10 i od 10 do 0
  • układa zbiory po 10 elementów
  • porównuje liczebość zbiorów
  • poznaje kolcek liczby 10;
  • opracowuje strategię mierzenia długości danego klocka;
  • mierzy klocek miarką centymetrową
  • poznaje banknot o nominale 10;
  • rozmienia banknot 10 zł na złotówki
  • poznaje pojęcie "jedna dziesiątka"
  • uczestniczy w grach i zabawach
Metody: aktywizujące: gry i zabawy, działania manipulacyjne, praca w zeszycie
Formy pracy:indywidualna, zespołowa, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: kartoniki z liczbami; plansza z liczbą 10, liczby w kolorach, tablica interaktywna, zestawy banknotów i monet, miarka centymetrowa, liczydła

Przebieg zajęć
1. Część wprowadzająca

  • Zabawa matematyczna - zgadywanka ( do zabawy uczniowie potrzebują kartoników z liczbami od 0 do 9). Nauczyciel zadaje pytania. Na określony sygnał ( ja dzwonię dzwioneczkiem) uczniowie podnoszą kartoniki z odpowiednimi liczbami.
Jaka to liczba?
- Moimi sąsiadami są liczby 3 i 5
- Jestem liczbą o 3 mniejszą od 7
- Jestem większa od zera, ale mniejsza od 2
- Jestem większa o 2 od 6

2. Cześć zasadnicza lekcji

  • Pokazanie liczby 10 - Z ilu cyfr składa się ta liczba? 
  • Tworzenie zbiorów dziesięciolelementowych, przeliczanie od 0 do 10 i od 10 do 0
  • Banknoty i monety. Nauczyciel pokazuje banknot 10 zł. Chce rozmienić na drobne. 
- Dzieci wybierają z zestawów monety, których suma równa się 10 zł i podają nauczycielowi liczbę monet i ich nominały.
- Uczniowie wybierają 10 zł w monetach jednozłotowych :
Ile wybraliście monet? Ile banknotów otrzymacie?  ( wprowadzenie pojęcia jedna dziesiątka)
  • Przeliczanie guziczków na liczydle, posługiwanie się pojęciami: dziesięć guziczków, jedna dziesiątka, dziesiątki, jedności.

  • Zabawa ruchowa: Pociągi liczbowe.  Nauczyciel wybiera, np. dwie lokomotywy. Każda lokomotywa otrzymuje lkartonik z jakąś liczbą, np. 7. Do danego pociągu wsiadają pasażerowie tyle osób, ile wskazuje liczba. Lokomotywy jeżdżą i zmieniają kartoniki, np z 7 na 10 - do pociągu musi dosiąść tylu pasażerów, aby ich liczba zagdzała się z liczbą na lokomotywie.
  • Zabawa z klockami "Liczby w kolorach" - nauczyciel zaznacza problem:
W jaki sposób możemy dowiedzieć się, jaki klocek będzie reprezentował liczbę 10? Uczniowie podają różne propozycje, wykonują zadania manpulacyjne w zespołach  i odszukują odpowiedni klocek.
  • Mierzenie klocka przy pomocy miarki centymetrowej.



  • Rysowanie klocka w zeszycie zgodnie z instrukcją nauczyciela: narysuj linię o długości dwóch małych krateczek. Pociągnij ją na długość 20 małych krateczek w prawo, nastęnie dwie krateczki w górę i 20 krateczek w lewo. Pokoloruj klocek właściwym kolorem. Zmierz jego długość. Zapisz obok. 
  • Praca w kartach pracy: Ponumeruj kolejno domki od lewej do prawej. Pokoloruj dziesiąty domek licząc z prawej strony na niebiesko.
  • Porównywanie liczb: Układanie schodków z liczb w kolorach:
  • Ćwiczenia w zapisywaniu liczby 10 w zeszytach.
3. Ewaluacja zajęć: Sprawdzenie, czy dzieci rozumieją pojęcie liczby 10. Układanie różnych liczb dwucyfrowych zgodnie z komentarzem nauczyciela, np.: ułóż liczbę 10, ułóż liczbę 12,



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz