- kształtowanie pojęcia liczby dwucyfrowej
- zapis liczby dwucyfrowej - liczba 10
Uczeń:
- porządkuje liczby od 0 do 10;
- przelicza od 0 do 10 i od 10 do 0
- układa zbiory po 10 elementów
- porównuje liczebość zbiorów
- poznaje kolcek liczby 10;
- opracowuje strategię mierzenia długości danego klocka;
- mierzy klocek miarką centymetrową
- poznaje banknot o nominale 10;
- rozmienia banknot 10 zł na złotówki
- poznaje pojęcie "jedna dziesiątka"
- uczestniczy w grach i zabawach
Formy pracy:indywidualna, zespołowa, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: kartoniki z liczbami; plansza z liczbą 10, liczby w kolorach, tablica interaktywna, zestawy banknotów i monet, miarka centymetrowa, liczydła
Przebieg zajęć
1. Część wprowadzająca
- Zabawa matematyczna - zgadywanka ( do zabawy uczniowie potrzebują kartoników z liczbami od 0 do 9). Nauczyciel zadaje pytania. Na określony sygnał ( ja dzwonię dzwioneczkiem) uczniowie podnoszą kartoniki z odpowiednimi liczbami.
- Moimi sąsiadami są liczby 3 i 5
- Jestem liczbą o 3 mniejszą od 7
- Jestem większa od zera, ale mniejsza od 2
- Jestem większa o 2 od 6
- Gra interaktywna: Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 9
- Pokazanie liczby 10 - Z ilu cyfr składa się ta liczba?
- Tworzenie zbiorów dziesięciolelementowych, przeliczanie od 0 do 10 i od 10 do 0
- Banknoty i monety. Nauczyciel pokazuje banknot 10 zł. Chce rozmienić na drobne.
- Uczniowie wybierają 10 zł w monetach jednozłotowych :
Ile wybraliście monet? Ile banknotów otrzymacie? ( wprowadzenie pojęcia jedna dziesiątka)
- Przeliczanie guziczków na liczydle, posługiwanie się pojęciami: dziesięć guziczków, jedna dziesiątka, dziesiątki, jedności.
- Zabawa ruchowa: Pociągi liczbowe. Nauczyciel wybiera, np. dwie lokomotywy. Każda lokomotywa otrzymuje lkartonik z jakąś liczbą, np. 7. Do danego pociągu wsiadają pasażerowie tyle osób, ile wskazuje liczba. Lokomotywy jeżdżą i zmieniają kartoniki, np z 7 na 10 - do pociągu musi dosiąść tylu pasażerów, aby ich liczba zagdzała się z liczbą na lokomotywie.
- Zabawa z klockami "Liczby w kolorach" - nauczyciel zaznacza problem:
- Mierzenie klocka przy pomocy miarki centymetrowej.
- Rysowanie klocka w zeszycie zgodnie z instrukcją nauczyciela: narysuj linię o długości dwóch małych krateczek. Pociągnij ją na długość 20 małych krateczek w prawo, nastęnie dwie krateczki w górę i 20 krateczek w lewo. Pokoloruj klocek właściwym kolorem. Zmierz jego długość. Zapisz obok.
- Praca w kartach pracy: Ponumeruj kolejno domki od lewej do prawej. Pokoloruj dziesiąty domek licząc z prawej strony na niebiesko.
- Porównywanie liczb: Układanie schodków z liczb w kolorach:
- Ćwiczenia w zapisywaniu liczby 10 w zeszytach.
3. Ewaluacja zajęć: Sprawdzenie, czy dzieci rozumieją pojęcie liczby 10. Układanie różnych liczb dwucyfrowych zgodnie z komentarzem nauczyciela, np.: ułóż liczbę 10, ułóż liczbę 12,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz