Strony

Strony

niedziela, 1 grudnia 2024

Ćwiczenia na uważność dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym


 Ćwiczenia na uważność dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym są doskonałym sposobem na rozwijanie umiejętności koncentracji, radzenia sobie z emocjami i relaksacji. Oto kilka prostych i angażujących ćwiczeń:

1. Oddychanie balonowe

  • Cel: Nauka skupienia uwagi na oddechu.
  • Przebieg:
    Poproś dzieci, aby położyły ręce na brzuchu i wyobraziły sobie, że ich brzuch to balon.
    • Przy wdechu balon się napełnia.
    • Przy wydechu balon się opróżnia.
      Ćwiczenie wykonujemy powoli przez 1-2 minuty.

2. Skanowanie ciała

  • Cel: Świadome odczuwanie ciała i relaksacja.
  • Przebieg:
    Dzieci siadają lub kładą się w spokojnym miejscu. Poproś, aby zamknęły oczy i skupiły się na różnych częściach ciała: od palców u stóp, przez nogi, brzuch, ręce, aż po głowę. Zachęć, aby poczuły ciężar i ciepło każdej części ciała.

3. Słuchanie dźwięków wokół

  • Cel: Ćwiczenie koncentracji i uważnego słuchania.
  • Przebieg:
    Włącz w klasie delikatny dźwięk, np. dzwonek lub tybetańską miskę. Poproś dzieci, aby słuchały uważnie i podniosły rękę, kiedy dźwięk przestanie być słyszalny. Następnie spróbujcie wsłuchać się w inne dźwięki w otoczeniu (np. szum wiatru, odgłosy ulicy).

4. Uważne jedzenie

  • Cel: Nauka uważności w codziennych czynnościach.
  • Przebieg:
    Daj każdemu dziecku kawałek czekolady, rodzynkę lub owoc. Poproś, aby najpierw dokładnie obejrzały, poczuły zapach i dotknęły jedzenia, a potem powoli skosztowały, zwracając uwagę na smak i teksturę.

5. Malowanie emocji

  • Cel: Rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
  • Przebieg:
    Zaproś dzieci do narysowania lub pomalowania swoich obecnych emocji. Poproś, aby opowiedziały, co czują i jakie kolory im się z tym kojarzą.

6. Chodzenie jak robot/kot/detektyw

  • Cel: Rozwijanie uważności ruchowej.
  • Przebieg:
    Poproś dzieci, aby chodziły po sali w bardzo wolnym tempie, udając robota lub kota. Mają zwracać uwagę na każdy krok: jak stawiają stopy, jak przenoszą ciężar ciała. Można włączyć narrację, np. „Jakie dźwięki słyszy kot, kiedy cicho się porusza?”

7. Słoik spokoju

  • Cel: Pomoc w uspokajaniu emocji.
  • Przebieg:
    Przygotujcie wspólnie „słoik spokoju” - przezroczysty słoik z wodą, brokatem i klejem. Wstrząśnijcie nim, aby zobaczyć wirujący brokat jako symbol rozbieganych myśli. Obserwowanie, jak brokat powoli opada na dno, pomoże dzieciom uspokoić umysł.

8.Chmurki myśli

  • Cel: Rozpoznawanie i odpuszczanie myśli.
  • Przebieg:
    Poproś dzieci, aby usiadły wygodnie i wyobraziły sobie, że każda myśl, która pojawia się w ich głowie, to chmurka. Mogą obserwować, jak chmurki płyną po niebie, ale nie muszą ich zatrzymywać – pozwalają im odpłynąć.

9.Kolorowy oddech

  • Cel: Łączenie oddechu z wyobraźnią.
  • Przebieg:
    Dzieci zamykają oczy i wyobrażają sobie, że z każdym wdechem wciągają kolorowy, przyjemny powiew (np. zielony jak trawa), a z wydechem wypuszczają inne emocje lub zmęczenie (np. szary dym).

10. Uważne dotykanie

  • Cel: Rozwijanie zmysłu dotyku i koncentracji.
  • Przebieg:
    Przygotuj różne przedmioty (np. miękką tkaninę, kamyk, piórko, gumową piłeczkę). Dzieci z zamkniętymi oczami dotykają przedmiotów i opisują swoje odczucia: czy przedmiot jest miękki, twardy, ciepły, zimny.

11. Ruchome zwierzątka

  • Cel: Połączenie uważności i ruchu.
  • Przebieg:
    Dzieci poruszają się, naśladując różne zwierzęta, np. pełzają jak wąż, skaczą jak żaba, chodzą powoli jak żółw. Poproś, aby zauważyły, jak ich ciało pracuje podczas tych ruchów.

12. Medytacja z kamieniem

  • Cel: Nauka koncentracji na jednej rzeczy.
  • Przebieg:
    Daj każdemu dziecku mały kamyk. Poproś, aby przyjrzały się mu uważnie – zauważyły jego kształt, kolor, fakturę. Następnie mogą trzymać go w dłoniach, poczuć jego temperaturę i wagę.

13. Smoczy oddech

  • Cel: Radzenie sobie z napięciem i nauka głębokiego oddychania.
  • Przebieg:
    Dzieci wyobrażają sobie, że są smokami, które wydychają gorące powietrze. Wciągają powietrze nosem, a potem długi i powolny wydech „wydmuchują” ustami, jakby dmuchały ogień.

14. Zabawa w „zatrzymaj się”

  • Cel: Uwaga na teraźniejszość.
  • Przebieg:
    Podczas swobodnej zabawy włącz muzykę. Kiedy ją zatrzymasz, dzieci również muszą się zatrzymać i w ciszy zauważyć, co czują: czy ich serce bije szybciej, jakie dźwięki są wokół, jak czują się ich mięśnie.

15. Liczenie kroków

  • Cel: Skupienie uwagi na ruchu.
  • Przebieg:
    Dzieci idą powoli i liczą swoje kroki. Możesz wprowadzić wariant, w którym liczą tylko kroki jednej nogi lub zmieniają tempo.

16. Zatrzymane wiatry

  • Cel: Zwracanie uwagi na zmysł dotyku i powietrze.
  • Przebieg:
    Dzieci wychodzą na świeże powietrze lub stają w sali, gdy czuć lekki przeciąg. Zachęć je, aby zamknęły oczy i poczuły wiatr na twarzy, rękach, czy w swoich włosach.

17. Pajączek na ręce

  • Cel: Uważność na dotyk i ruch.
  • Przebieg:
    Dzieci „chodzą” palcami jednej ręki po drugiej ręce, jak mały pajączek. Mają skupić się na tym, jak to czują – czy łaskocze, czy jest przyjemne.

Te ćwiczenia są krótkie, ale regularne ich wykonywanie może przynieść dzieciom wiele korzyści w codziennym życiu. Warto wprowadzać je w formie zabawy, aby były dla dzieci atrakcyjne i przyjemne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz