Strony

Strony

poniedziałek, 18 stycznia 2021

AKTYWIZUJACE METODY NAUCZANIA

Niby rozumiemy, niby znamy, ale kiedy przyjdzie do określenia lub wpisania do dokumentu metod stosowanych na lekcjach wielu nauczycieli gubi się, ma problem z określeniem. Dotyczy to zarówno młodych jak i doświadczonych nauczycieli. 

Dlaczego tak się dzieje? 

Otóż dlatego,że różni autorzy różnie klasyfikują metody i różnie je nazywają.

Postanowiłam zebrać najistotniejszy materiał dotyczący metod nauczania mających zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Co to jest metoda nauczania?  - Jest to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z ucznami, który umożliwia realizację celów edukacyjnych i wywchowawczych.

Od czego zależy dobór metod nauczania ? 



Klasyfikacja metod nauczania wg J. Herbarta

  • oparte na obserwacji i pomiarze
  • słowne
  • oparte na działaniu praktycznym
Klasyfikacja wg W. Okonia
  • PODAJĄCE - uczenie gotowych treści poprzez: opowiadanie, wykład, pogadankę, dyskusję i pracę z książką
  • PROBLEMOWE - rozwiązywanie zagadnień poprzez: wykłady problemowe i konwesatoryjne; stwarzanie sytuacji problemowej; wykorzystanie gier dydaktycznych
  • EKSPONUJACE - przeżywanie określonych wartości poprzez: pokaz, film, prezentacja, wystawa ,itp.
  • PRAKTYCZNE - aktywne działanie.
F. Szlosek rozszerzył grupę metod problemowych o metody aktywizujące, dzięki którym uczeń poszerza swoją wiedzę i zainteresowania, doskonali umiejętności komunikowania się w grupie, argumentowania. Dzieci uczą się poprzez działanie, są akatywne w sferze ruchowej, werbalnej i emocjonalnej.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz