czwartek, 9 lutego 2017

KIEDY STAWIAMY PRZECINEK?


Uczniowie, często miewają problemy ze znakami interpunkcyjnymi. Najczęściej pomijane są przecinki. Oto niezbędne informacje do tematu, kiedy stawiamy przecinek:

  • kiedy wymieniamy, np. Ania, Wojtek, Marek i Beatka grają w szachy.
  • przed wyrazami i wyrażeniami, które powtarzamy, np Dziadek chrapał bardzo, bardzo głośno.
  • po wyrazach wyrażających okrzyk:  hej, ach, och, oj, halo, np. Och, jaka piękna ta sukienka.
  • kiedy oddzielamy wtrącenia, np.  Pod podpisem, jak zawsze, narysowałam serduszko.
  • przecinkiem oddzielamy rzeczownik w wołaczu, np.: Anno,   uspokój się!
  • w zdaniach złożonych współrzędnie oddzielamy zdania pojedyncze, np,: Kotek podniósł uszy, usiadł przy misce i czekał na swoje śniadanie.
  • w zdaniach złożonych połączonych spójnikami: bo, ale, lecz jednak, zaś, natomiast, tylko, jedynie, który, przecież, więc, dlatego, zatem, przeto, 
  • w zdaniach złożonych rozdzielanych wyrazami: czyli, to jest, to znaczy,
  • po powtarzających się spójnikach,
  • w zdaniach złożonych,porównawczych przed wyrazami : jak, jakby, niż, niby,

4 komentarze:

  1. Nauczyło mnie kiedy się stawia przecinek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przydało mi się

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi tesz śię przydało

    OdpowiedzUsuń
  4. zobaczymy co dostanę z dyktanda :)
    mam nadzieję, że coś dobrego

    OdpowiedzUsuń